John de Greef

Dries verdient een pluim, jarige Lanvin zet ‘m op de hoed

Door John de Greef - 28 februari 2014

Donderdag bleek de dag van dromen en schoonheid in Parijs. Met veel aandacht voor het verleden. Het jubilerende Lanvin gaf met de nieuwe najaarscollectie de eigentijdse dame de sierlijke allure waar ze van droomt en het beste Lanvin-ontwerpwerk van de laatste jaren.

De teruggetreden Ann Demeulemeester kan meer dan tevreden zijn over het team dat haar modelijn nu met alle respect voortzet. En Dries Van Noten opende met zijn Inspirations-tentoonstelling zijn artistieke hart, hoofd en historie voor bezoekers op zoek naar vele facetten van schoonheid.

Visueel genot

Het geluk dat Dries Van Noten je rondleidt over zijn Inspirations-tentoonstelling in Les Arts Décoratifs in Parijs mochten slechts enkele internationale invités, waaronder uw Elsevier STIJL-gezant, donderdagmiddag meemaken.

Geen reden tot jaloersheid, de weelderige expo is voor iedereen die hem straks bezoekt een groot visueel genot dat veel verder reikt dan het wonderbaarlijke modewerk van deze stijlmeester. De expositie rechtvaardigt een extra tripje naar Parijs.

Twee jaar van voorbereiding vroeg de samenstelling, aldus Dries. Een tijd die vooral ging zitten in het verzoeken tot uitleen van uitzonderlijke stukken. Vooral unieke schilderijen. De couture, folkore en mode komen voornamelijk uit het depot van Les Arts Décoratifs en uit het archief van Van Noten.

Ondanks veel Dries Van Noten-stukken (zelfs een slangenleren ensemble uit zijn afstudeercollectie) is het beslist geen overzichtsexpo van het werk van de ontwerper geworden. Het is één grote en bijzonder goed geslaagde smaak-associatie. En wat voor smaak! Een droom voor alle vrouwen en mannen die zich graag esthetisch laten strelen en een beetje laten prikkelen.

Bacon en Bosschaert

Een jongeling van Bronzino,die volgens Dries sinds Lodewijk 14e hem in het Louvre hing nooit ergens anders heen mocht, pronkt nu naast een werk van Gerhard Richter. Werk van Yves Klein, Francis Bacon, Kees van Dongen, Johannes Bosschaert en Damien Hirst hangt naast mode van Dior, Chanel, Mugler en Yves Saint Laurent. Inderdaad de beste van de besten.

Alle kunst en kleren verduidelijken steeds een thema waar Dries extra door gefascineerd is en dat vaker opduikt in zijn collecties voor vrouw en man. Van handwerk (en aandacht voor de 3000 mannen die in India borduren voor Van Noten) tot goud (‘Mijn favoriete materiaal!’ grapte hij.).

Van het fascinerende gelegenheidstrio Bowie, Cocteau, Visconti tot overladen bloemenpracht (de hele bovenverdieping), alle herkenbare inspiratoren en inspiratiebronnen uit Dries Van Noten’s oeuvre staan goed uitgelicht in sfeervolle donkerte.

Erg leuk was het te horen dat Dries bij het bespreken van inspiratie tijdens zijn studietijd (1977-1981)in Antwerpen Frans Ankoné, de Nederlandse stylist voor het maandblad Avenue, noemde.

Ann Demeulemeester zonder Ann

De Belgische Ann Demeulemeester hield het voor gezien en was tevreden met wat ze bereikt had. Een mooi zelfgekozen einde aan een prachtige modeloopbaan.

Haar gebruikelijke mannenpresentatie ging solo niet meer door en  werd samengevoegd met de vrouwenmodeshow, die donderdag werd gegeven.

Een team deed nu het ontwerp- en stylingwerk. Ann had ze voldoende stijladviezen en richtlijnen meegegeven in de loop van de jaren. Het team bleek zeer goed in staat om zonder Ann een prima collectie af te leveren.

Uiteraard veel zwart, een dosis blank, een beetje goudbrons vooral voor de mannen en fraaie ruime draperie voor de vrouwen. Maar ditmaal geen gedateerde flaphoeden, theatrale oogmake-up of veel te veel veren. Was dat dan toch typisch Ann’s persoonlijke rock-touch? Ook de mannen leken wat masuliener.

Bij de finale met aanhoudend applaus kwam er een jongeman op om te danken. Wie? Zelfs de Belgische collega’s wisten het niet. Waarschijnlijk was het Sebastien Meunier, voorheen verantwoordelijk voor de mannenlijn.

Een Lanvin-feest

Ach, had Jeanne Lanvin 125 jaar geleden bij de oprichting van haar huis zich ooit kunnen voorstellen hoe populair haar naam in 2014 zou zijn? Dat een ticket voor de show in de hal van l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts van het jubilerende modemerk extra ‘hot’ zou zijn.

Het is allemaal te danken aan Alber Elbaz, het creatieve talent achter het huidige Lanvin en het wereldwijde succes. Zijn grote gave is dat hij moderne dames met een beetje oude allure kleedt zodat ze er chic en elegant, maar vooral eigentijds uitzien.

Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar wie goed kijkt naar de bontstola’s rondom mantelpakjes, de ruime wapperende satijnen jurken, het rulle tweed, de franje en de vele pluimen op de hoeden, soms Ruben’esk groot zal zien dat Elbaz het verleden optimaal gebruikt om goede sier te maken voor de toekomst.

Zijn collectie met heel veel zwart leek een ‘beste van de afgelopen Lanvin-jaren’ maar dan wel ‘updated’. De sierlijke ontwerpen bewezen dat in de mode soms in het verleden behaalde resultaten een pracht van een garantie voor de nabije toekomst bieden. Is wel sterk afhankelijk van het talent dat er achter schuilt.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.