John de Greef

Tijdens modeweek laat Milaan de meisjes eerst gaan

Door John de Greef - 20 februari 2014

De (korte) modeweek in Milaan ging woensdag 19 februari van start met de Gucci-show. Met een najaarscollectie voor seizoen 2014/15 vol jaren zestig-referenties voor vrouwen. Nou, eigenlijk meer voor meisjes. Ook Fay gaf de voorkeur aan jonge college-meiden. Beetje brutaal en een beetje braaf.

Vorig jaar liep mijn voorliefde voor het altijd sexy Gucci een stevige deuk op. Reden: de première  van de film The Director, tevens de lancering van de Gucci-mannengeur Made to Measure in Milaan. De docufilm bleek een langdradige, saaie heiligverklaring van Gucci-ontwerpster Frida Giannini, geregisseerd door James Franco die ook zelf behoorlijk in beeld kwam.

Franco is namelijk behalve regisseur, ook het gezicht van de Gucci-geur, acteur, schilder, schrijver en krypto-filosoof met modelallures. En vooral een aansteller. Althans dat vond ik toen bij de première met Franco en Frida.

Giannini kwam uit de film, die zelfs als hij 2/3 was ingekort nog te lang zou duren, ook niet naar voren als een opzienbarend creatief en leuk talent. Hoewel haar herinneringen aan haar povere start in de mode en een enkele rake opmerkingen over ouderwetse handtassen in de film verraadden dat ze wel degelijk pit heeft.

Maar sinds ik die rare Franco zichzelf op enkele kortere filmpjes op komische wijze belachelijk heb zien maken (lang leve youtube) en erg genoten heb van zijn geslaagde Kanye West-spoof is de deuk hersteld. Daarbij is Made to Measure een erg lekkere lucht (flink zwaar). En zijn de laatste jaren de Gucci-collecties onder creatieve leiding van Frida zowel voor vrouw als man, gewoon zo prettig geslaagd dat er geen haarscheurtje meer in mijn gehavende bewondering zit voor de mode van Giannini.

Uitgesproken visie

Fijn aan haar Gucci-collecties zijn de steeds sterk wisselende, soms behoorlijk verrassende opvattingen. Geen hemelbestormende nieuwe inzichten, maar wel ieder seizoen een uitgesproken visie. Voor komende winter dook Gucci in de altijd weer moderne jaren zestig.

Met veel mouwloze meisjesjurken (vaak in soepel leer), keurige ruches frontaal op de borst, hoge laarzen en plattere hakken, jongensachtige pakken, langharige bont- en pluizige mohairjassen in pastel, sowieso veel zachte snoepjeskleuren, pittig korte en vrij rechte redingotes plus wat stevige glitterstenen en pantermotieven voor wie meer ordinair wil.

Het beeld was jong en laveerde tussen braaf meisjesachtig en een beetje ondeugend jongensachtig. Zonder ouderwetsharde Gucci-seks-uitstraling, maar wel aangenaam sensueel en ondanks de jaren zestig-referenties toch niet te nostalgisch. Kortom, ruim voldoende.

Vogeltjes

Fay bracht voor deze zomer mode (vooral jurkjes)met Snoopy-afbeeldingen. Het contract met de Peanuts-figuren is verlengd, want nu prijkte een van die eigenwijze vogeltjes (Woodstock, volgens stripvogelaars) als cartoon op Fay-trui of -jas voor het najaar.

Deze olijke schoolagenda-opschik paste bij de collectie in een uitdagende college-stijl met veel kleurbanen, kleurcontrasten, lakleer, mini-lengtes, uitvergrote pied-de-poule-motieven en veel rood, grijs en blauw.

Een speelse collectie voor vrouwen met eeuwige jonge meid-ambities. En natuurlijk voor meisjes die jeugdige luxe willen. En ongetwijfeld voor de vele Aziatische dames die dol zijn op een tikkeltje kinderachtige, maar korte kleren.

In wolkenkrabber

De eerste dag van het Milanese modeweekje (maandagochtend stopt het al weer) bracht ook nog een presentatie van Peuterey. Op de 25ste verdieping van de nieuwe grataciello Diamond Tower, die vlak bij de oude wolkenkrabbers, zoals de Pirellitoren in de buurt van het imposante station in Milaan, zijn verrezen op het gebied waar jaren een aftands lunapark was.

Peuterey maakt vooral modieuze jacks, maar ook een aandachttrekkende capsule-collectie ter promotie van het merk met grafisch gedessineerde en gewatteerde jasjes en shorts. Gedragen door jonge modellen die poseerden voor de enorme raampartijen met uitzicht op Milaan in de avond.

Volg John de Greef op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.