John de Greef

Geen mode meer voor The People of the Labyrinths

Door John de Greef - 28 april 2014

Na dertig jaar houden de mannen achter het Nederlandse merk The People of the Labyrinths het voor gezien. Althans wat hun halfjaarlijkse modecollecties betreft. Dat levert meer tijd voor hun andere projecten in de kunst, interieur en fotografie. ‘En wie weet, gaan we later nog wel iets speciaals met kleren doen’.

‘4 juli is het precies dertig jaar!’ aldus Geert de Rooij aan de telefoon. Dertig jaar The People of the Labyrinths (TPOTL).  Het unieke merk van herkenbare, hippie-de-luxe kleding voor vrouwen en mannen met fans over de gehele wereld. Samen met zijn partner Hans Démoed is het Geert gelukt om vanuit Arnhem in geheel eigen beheer het merk uit te bouwen. Het jubileum wordt op curieuze wijze gevierd: de stekker gaat uit de halfjaarlijkse collecties. Zo werd vandaag bekend.

‘We doen niet meer mee met de ratrace van iedere 6 maanden weer een nieuwe collectie’ zegt Geert de Rooij. Hij geeft toe dat het economische tij tegenzit, maar zegt ook dat hij de huidige mode behoorlijk ziek vindt. De barre tijd en de dolgedraaide ‘sick fashion’ leveren volgens hem weinig impulsen voor labels die niet de omvang en de kracht hebben van Chanel, Hermès of Lanvin. Het afstoten van de TPOTL-modetaken geeft de TPOTL-mannen juist meer energie voor andere projecten. Zoals het inrichten van een nieuw Venetiaans palazzo van Renzo Rosso (de grote man achter Diesel en TPOTL-vriend) ‘Of bijvoorbeeld het maken van tapijten of exposities.’

Meer kunst

Partner Hans Démoed gaf er volgens Geert eigenlijk al de brui aan bij het 25-jarig jubileum van TPOTL. Hij bleef zijdelings bij de collecties betrokken, maar concentreerde zich op kunst. Voor Geert bleek het lastiger om definitief te stoppen, ook omdat het moeilijk is om het continue proces van collecties maken zo maar te staken. Nu de beslissing is genomen bestaat er altijd nog de mogelijkheid om later speciale projecten met kleding te doen.

Geen slechte optie voor TPOTL. Want ook al bood iedere nieuwe collectie enkele nieuwe invalshoeken, het tijdloze karakter van de collecties in de nogal eigenzinnige en artistieke bohemien-stijl was zeer dominant. Het bewijs daarvan werd vorig jaar geleverd met een show, waarbij decennia-oude TPOTL-ontwerpen de catwalk deelden met actuele collecties en de factor tijd behoorlijk uitgeschakeld leek.

En de wijze waarop de TPOTL-mannen tijdens de laatste Arnhem Mode Biënnale de Eusebius-kerk vulden met een bijna guerrilla-achtige tentoonstelling in hun eigen stijl, smaakte naar meer.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.