John de Greef

Milanese mannenzomermode is een fraaie herhalingsoefening

Door John de Greef - 23 juni 2014

Als het niet kapot is, probeer het dan ook niet te maken! Met die wijsheid in het hoofd presenteerden de ontwerpers in Milaan een modebeeld waarmee de Italianen in de jaren tachtig en negentig ook al excelleerden: luxe kleren, ruim en relaxed.

Natuurlijk, de vormgeving van de nieuwste collecties is up-to-date, maar veel herinnert aan de mode van 25 à 30 jaar geleden. Bijvoorbeeld de hernieuwde, sterke invloed van sport op luxe mode.

Op het gras

Corneliani opende zaterdagochtend de korte reeks van mannenmodeshows met de collecties voor zomer 2015. Corneliani maakte er een aangename picknick van met een ontspannen, vrij ruimvallend, maar nog wel elegant modebeeld zonder rare fratsen.

Met veel lichte tinten en enkele goede, vooral luxe vertalingen van sportswear. Zoals sportjassen met opvallende ritsen, gepresenteerd op het gras dat als catwalk fungeerde.

Grootse aanpak

Stefano Pilato ontwierp voor Zegna een sophisticated collectie die wel erg verfijnd, maar ook wat winters en soms ruim en lang uitpakte. Met veel bandplooien en wijde jaspanden.

De grootse aanpak van de show toonde dat pakkenmaker Zegna creatief leider Pilati alle ruimte geeft om met opvallend design en couture-achtige luxe het imago op te vijzelen.

De mode zal op het eerste gezicht over de hoofden van de doorsnee-Zegna-dragers heengaan, maar wie goed kijkt, zal er ook veel aantrekkelijks in ontdekken.

Vurig rood

De Dolce & Gabbana-show was een romantische ode aan de traditionele toreador en zijn Carmen. Al beweerden de ontwerpers dat de inspiratiebron Sicilië is en blijft voor hun mode (het eiland werd inderdaad ooit overheerst door Spanjaarden), de hele show en de kleren waren toch vooral vurig Spaans.

Met een finale van een enorme menigte rode pakken op de rode loper/catwalk.

Daarvoor waren al erg strakke broeken, extra wijde hemden, zwarte stippen op rode ondergrond (mucho Carmen-ansichtkaartkitch) en veel pompeuze stierenvechter-elementen langs geparadeerd. Samen met wat spierbundels riep het toreador-thema herinneringen op aan fantasievolle modeshows met een overduidelijk stylingthema uit de jaren tachtig.

Kreukelig linnen

Bottega Veneta was in de jaren tachtig nog een vrij onbekend tassenmerk voor dames, maar ook bij dit luxe label werd er ‘The Best of the 80’s’-sfeer voor de show opgeroepen.

Met veel kreukelig linnen, ruimvallend sportswear (zoals de Girbaud’s en Armani dertig jaar geleden toonden), veel subtiele zandtinten, maar ook vlekkerig indigo (geverfde sweaters) en wat verwijzingen naar de rafels van de Japanse mode-invasie uit de jaren tachtig.

Maar wat zag het er allemaal weer aantrekkelijk actueel uit, al die sportieve, nonchalance rond sweatpants, boxershorts, long johns en sportjackjes.

Of de bestaande klanten van het erg kostbare Bottega Veneta erg enthousiast zullen worden? Of nieuwe klanten voor dit beeld naar de winkels van Bottega Veneta gaan? Het valt te betwijfelen. Maar het mode-imago van dit merk staat voor zomer 2015 fier overeind.

Huidtonen

Bij de Calvin Klein-show is de collectie eigenlijk niet meer dan een proeve van modieuze bekwaamheid. En geen voorbeeld van wat er straks met het Calvin Klein-label te koop zal zijn. Weinig ervan wordt daadwerkelijk uitgevoerd. Het draaide vooral om het imago met heel veel blankroze en enkele mokkabruine huidtonen. Naast slanke jasjes en pakken, bracht de Calvin Klein Collection vooral veel atletiek-kleren als singlets en shorts, vaak in zichtbare dubbele lagen.

Samen met knalgeel en oranje en wat hardglanzend plastic een capsule-collectie, die wel wat meer commerciële grondslag mag hebben, maar beslist aangenaam refereerde aan de sportmode uit de jaren tachtig.

Van top tot teen

Van schoenenmerk naar label voor een totaalgarderobe, het is een stap die zowel Hogan als Tod’s (beide van de Della Valle-groep) het afgelopen weekend in Milaan met groeiende overtuiging zetten.

Hogan bleef vrij dichtbij het sportieve imago van sneakers en loafers en bracht een aantrekkelijk jong beeld, waarbij vooral sweatpants en jacks overkwamen. Tod’s presenteerde een relaxed elegant beeld, traditioneel en nonchalant Italiaans zoals dat al jaren in Milaan wordt getoond door luxe labels.

Een vertrouwd modebeeld, zonder de illusie van ook maar iets shockerend.

Prada-zwembad

Prada verbouwde de vaste showlocatie tot een diepblauw zwembad, omgeven door bruin tapijt. Over de hoogpolige vloerbedekking ging een solide collectie die wat winters oogde en knipoogde naar de sobere basic-mode uit vorige modeperiodes. Veel donkere en slanke regenjassen, jasjes en broeken die allemaal grof waren doorgestikt met gekleurd garen alsof het jeans betrof.

En ook nog een flinke portie slanke Prada-jeans, soms met een sobere coltrui of een sweater in grafisch motief gecombineerd. Een weinig uitbundige Prada-zomercollectie, maar daardoor wel realistisch. En ‘opgeleukt’ door meisjes modellen in jurkjes met glitterstenen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.