John de Greef

Monumentale mode van Marga Weimans in Groningen

Door John de Greef - 16 juni 2014

Het imposante, soms magistrale modewerk van Marga Weimans verleidt de ziel. Haar visie op het fenomeen modehuis maakt daardoor in Groningen minder indruk.

Niet alleen voor de argeloze kijker, maar ook voor mode- en designprofessionals en -liefhebbers zijn de robuuste ontwerpen van de relatief onbekende Marga Weimans, die tot en met 23 november in het Groninger Museum centraal staan, de moeite waard.

Betoverende constructies

De wijze waarop Marga Weimans (43) haar unieke kledingontwerpen bouwt, vaak rond overbekende clichés zoals toverprinsescreaties met smalle tailles boven enorme rokken, is  verrassend. De constructies, soms gepresenteerd met bouwsels eromheen, hebben een haast magische kwaliteit.

Dat blijkt bij haar modeshows, maar het kan ook zonder de dynamiek daarvan. In alle rust van de esthetische opstelling in de getinte zalen van het Groninger Museum, overtuigt Weimans’ talent voor monumentale mode ook.

Masculien

Daarbij zijn ook haar sterke, grafische dessins, die ze soms verwerkt in haar sierlijke, sculpturale vrouwenkleren, van een ‘masculiene’ schoonheid die werkelijk verbluft.

Het Groninger Museum was zo slim om de Rotterdamse ontwerpster Marga Weimans al sinds haar afstuderen aan de Antwerpse modeacademie in 2005 te volgen en geregeld werk van haar aan te kopen. Een band die nu resulteert in een grote solotentoonstelling.

Om de diverse ruimtes te vullen, bedacht de ontwerpster het raamwerk van een modehuis in het museum. Vandaar de titel van de expo: Marga Weimans – Fashion House.

Onder de rokken

Als kapstok voor de rangschikking van de diverse onderdelen lijkt dat aardig gevonden. En de wijze waarop Weimans samen met het bureau van architect Rem Koolhaas OMA*AMO het logo van het modehuis transformeerde tot een gigantisch inloop-object, heeft zeker effect.

Vele uitgesneden, papierachtige lagen vormen het silhouet van een onzichtbare jurk. Als bezoeker waan je je onder de rokken ervan.

Geen zwakte

Andere grote, soms iets te gepolijste installaties die verwijzen naar facetten van een modehuis en enorme inspiratie-collages (zwart ingelijst achter glas waardoor de fraaie ruwheid ervan verloren gaat) missen de persoonlijke kijk die Marga Weimans wel op kleren en de presentatie ervan heeft.

Een visie die ze gedoseerd verrijkt met referenties aan haar Surinaamse, ‘zwarte’ roots. Er ontbreekt gewoonweg Marga Weimans-kleding in deze grote onderdelen van het Fashion House.

Een kleine zwakte van de expositie waarin wel een groot compliment schuilt. Het bewijst dat Modehuis Marga Weimans sinds 2006 terecht bestaat.

En dat de ontwerpster, ondanks dat haar werk tot nu toe vooral geliefd is in het kunstcircuit, een voortreffelijke vormgever van kleren is. Met wel een uitzonderlijk gevoel voor persoonlijke presentatie.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.