John de Greef

Arie Vervelde: een bijzonder positieve persoonlijkheid

Door John de Greef - 28 juli 2014

Arie Vervelde was een van Nederlands vrolijkste en veelzijdigste modeillustratoren met een internationale carrière. In de vroege ochtend van 28 juli overleed hij op 63-jarige leeftijd.

Hij zal herinnerd worden als een unieke, bijzonder positieve persoonlijkheid, grensverlegger van de modetekening. En als de tekenaar van de sensuele lijn.

Liefde-op-het-eerste-gezicht en instant-vriendschap hebben soms veel verwantschap. Ruim drieëndertig jaar geleden werd ik op pad gestuurd om de toen al vermaarde Arie Vervelde te interviewen. Dat leverde behalve een aardig artikeltje vooral een voortreffelijke vriend op. En de geweldige kans om hem en zijn bijzonder creatieve werk goed te leren kennen en te waarderen.

De Telegraaf

Arie Vervelde woonde toen in modestad Milaan en werkte voor bekende internationale modevakbladen en modehuizen. En hij was hier in Nederland beroemd om zijn swingende tekeningen en trendprognoses voor het Nederlands Mode Instituut en de grote pagina’s vol mode-illustraties in dagblad De Telegraaf in de jaren zeventig en later in vele andere media zoals Margriet, MAN en Elegance.

Op zijn tekentalent was ik al gevallen (zo niet jaloers), maar zijn vriendelijke persoonlijkheid bleek een cadeau voor het leven. Zelden iemand ontmoet die zo goed in staat was het negatieve uit te bannen en zich te concentreren op mode en het mooie van de mens.

En dat met humor en speelsheid. Plus een verrukkelijk gevoel voor sensualiteit. Zowel vrouwen als mannen verbeeldde Arie met een ongekend sexy handschrift.

Bijzonder nieuwsgierig

Arie had een bijzondere nieuwsgierigheid. Het was niet uit verveling, maar juist door zijn wil om zichzelf steeds uit te dagen dat hij er altijd voor zorgde dat hij zijn tekeningen in allerlei nieuwe, vaak futuristische technieken maakte.

Nog voor het computertijdperk wist hij met conventioneel teken- en schildersmateriaal én met behulp van de dichtstbijzijnde copyrette tot de meest verrassende en ongekende resultaten te komen. Maar ook strokarton of zand in de Sahara gebruikte hij om mode en mens te verbeelden.

Later wist Arie met digitale camera en pc zijn werk vrij te maken van het papier. Voorjaar 2011 zei hij daarover in Elsevier STIJL: ‘Nieuw en vooral vernieuwen. Dat zijn mijn drijfveren. Daarom passen de mode met zijn constante vernieuwing en ik ook zo goed bij elkaar’.

Studentenwerk

En niet alleen mode en Arie (hij ondertekende met slechts zijn voornaam) was een pracht combinatie. Weer terug uit Milaan in de jaren negentig, waar hij samen met partner en later man Melvin Anderson sinds 1978 gewoond en gewerkt had, werd Arie een vooraanstaand docent aan onder meer The Design Academy in Eindhoven.

Met zijn ondervragende en positieve kijk op zaken inspireerde hij de studenten. Het werk met de studenten bleek een extra stimulans voor hem om ook zelf steeds weer nieuwe grenzen op te zoeken en te overschrijden.

Ook de grens van de onvermijdelijke dood ging hij met vertrouwen en optimisme tegemoet. Sinds september wist hij dat hij een onbehandelbare hersentumor had (‘En weet je, het is ook nog het meest ordinaire soort dat ik in mijn hoofd heb’), maar hij behield zijn humor en liefde voor het leven.

Volg John de Greef op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.