John de Greef

Lichting 2014 kent vele winnaars en hooguit een verliezer

Door John de Greef - 12 juli 2014

Vrijdagavond-laat was de catwalk op de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam gereserveerd voor veertien fris afgestudeerde modevormgevers. In Lichting 2014 streden zij voor de hoofdprijs. Die was terecht voor Bastian Visch en zijn weelderige ontwerpen voor mannen.

Lichting is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat uitstekend bevalt en een van de interessantste onderdelen van Amsterdamse modedagen is.

De zeven gevestigde Nederlandse modeacademies dragen ieder twee graduates voor, die met vijf ontwerpen uit hun afstudeercollectie een internationale jury en een flink aantal stemgerechtigde professionals uit het publiek moeten overtuigen van hun ontwerpkwaliteiten.

Vaart

Een goed georganiseerde competitie en modeshow die een voortreffelijke dwarsdoorsnede oplevert van het werk van de nieuwste generatie ontwerpers van eigen bodem. Meer dan ooit zat de vaart er in bij Lichting en was het niveau van de gepresenteerde ontwerpen verrassend hoog.

Wat een werk moeten studenten toch verzetten voor ze afstuderen. En afgezien van alle energie en vaardigheden (het ontwerpen én uitvoeren van een veelzijdige totaal-collectie plus een papieren en een echte presentatie ervan) is het ook nog een kostbare affaire.

Dus complimenten aan alle geslaagde modestudenten!

Veel mannen

Dat vrij extreme mannenmode internationaal op steeds meer bijval kan rekenen, tekende zich ook bij Lichting af. Van de veertien studenten waren er vijf die met mannen-ontwerpen meedongen. En dat leverde een paar maal verrassende voorzetten op. Zoals het werk van Dennis Bareiro van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten die met allerlei grafische vlakken speelse kleding ontwierp van bijna internationale allure.

Ook de winnaar, Bastian Visch van de Koninklijke Academie Den Haag, bracht mannenkleren. Aandachttrekkende ontwerpen waarbij het oog prachtig werd  bedrogen door een weelderige hoeveelheid aan kleur-, reliëf- en zogenoemde trompe-l’oeil-effecten die draperieën en plooien suggereerden.

Draagbare sculpturen

Ondanks de grote individuele verschillen viel het op dat de afgestudeerden veel aandacht hebben voor het zelf vervaardigen van textiel. Soms bontgekleurd en vrij ruw, maar ook subtiel.

Daarnaast wordt er flink gebeeldhouwd rond het lichaam, kleren worden draagbare sculpturen. Hoewel daagse draagbaarheid een van die aspecten was die -gelukkig- bij deze unieke afstudeercollecties nu even niet meetelde.

Veel minder dan voorheen, hadden de studenten afgekeken bij beroemde designers. Bij het maken van notities volstond het bij vorige edities om ter herinnering van een collectie even snel ‘Jil Sander’ of ‘Raf Simons’ in het aantekenboekje te krabbelen. Ditmaal noteerde ik nauwelijks beroemde designnamen.

Nieuwe sponsor

Kiezen is verliezen. Dertien studenten werden niet beloond met een prijs. Maar, en dat is beslist geen schrale troost, ze hebben allen deelgenomen aan een pracht platform waarop ze hun kwaliteiten goed konden etaleren aan een geïnteresseerd (vak)publiek en een internationale jury van modekenners.

Opmerkelijk was de wisseling van de hoofdsponsor. Lichting behoorde altijd toe aan G-star RAW die zich jaren een geweldige gastheer toonde en steeds weer met veel nadruk vertelde hoe belangrijk het voor het van oorsprong Nederlandse jeansmerk was om te investeren in toekomstige generaties van designers.

Natuurlijk is het machtige modeconcern niet echt de ‘verliezer van lichting’, maar als er met zoveel winnende mode toch iemand een beetje verloren heeft, is het G-star.

Het gevoel van verlies door de afwezigheid van G-star, werd gecompenseerd door de nieuwe supporter V&D.

Geldschieter

Een verrassende sponsor, want ook al wil het warenhuis nog zo graag, de associatie met moderne mode is vaak ver te zoeken. Maar daar wordt blijkbaar aangewerkt.

Overigens maakte V&D geen misbaar van de deelname aan Lichting, maar profileerde de keten zich als een bescheiden geldschieter met een goed idee: de hoofdprijs is een samenwerking met de winnaar. De prijs werd uitgereikt door V&D inkoopdirecteur Jacco van der Steen.

Voorjaar 2015 moet er ergens in V&D iets hangen en hopelijk ook te koop zijn van Bastian Visch. Dat is dan ook te danken aan de hardwerkende organisatie achter Lichting en vooral de inzet van modeconsult- en rekruteringbureau HTNK.

De naamgever en eigenaar daarvan, Mariette Hoitink, presenteerde ook prima Lichting 2014

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.