John de Greef

Gaultier trekt spetterend de stekker uit zijn confectie

Door John de Greef - 29 september 2014

Het was geen volledig afscheid en zeker geen treurig vaarwel. Jean Paul Gaultier stopt met zijn prêt-à-porter, het gebied waarin hij ooit excelleerde. Hij gaf een kenmerkend Gaultier-spektakel als adieu. John de Greef blogt vanaf de modeshows in Parijs over de zomercollecties 2015

Knopen van mijn jas was de titel van een boekje van de modejournalisten Greet Geeven en Loes Sewing over hun vak. Het was een verwijzing naar de soms erg ruwe entree bij populaire modeshows die deze dames en andere modeshowgangers in de jaren zeventig en tachtig vaak niet zonder letterlijke kleerscheuren of verlies van knopen overleefden.

Loes, een leuke en pittige collega, leverde die strijd overigens ook voor Elsevier, waarin haar mode-artikelen te lezen waren.

Punt-bh

Zaterdagavond was het voor het Rex-theater in Parijs weer ouderwets dringen en duwen, zoals dat ook vroeger gebeurde toen Gaultier jarenlang de populairste ontwerper was. Binnen werd de laatste prêt-à-porter (p.a.p) oftewel luxe confectiecollectie van Jean Paul Gaultier (62) getoond.

Juist hij was de grootheid van de p.a.p. met zijn rebelse en creatieve kijk op kleren, communicatie, burgerlijkheid, seks en alle mogelijke seksen. Hij balde die visies samen in zijn befaamde punt-bh die Madonna wereldwijd nog bekender maakte (zij de bh of andersom?)

Beeldenstormer

Naast zijn vele grappen is ‘enfant terrible’ Gaultier de geniale beeldenstormer in de mode geweest die vrouwen zowel lingerie als het breedgeschouderde mannenjasje als bovenkleding gaf.

En mannen voorzag hij van allerlei feminiene zaken, waarvan de mannenrok uit begin jaren tachtig het beste in het geheugen is blijven hangen, omdat allerlei andere voorzetten, van matrozenstrepen tot boxershorts, nu zo breed geaccepteerd zijn.

Stagnatie

Juist bij de mannenmodeshows tekende het verdwijnen van de relevantie van Gaultier als eigenzinnige ontwerper zich het eerst af. Die presentaties, vroeger enorme spektakels, werden recent al gestaakt.

Hoe leuk de Gaultier-shows de laatste jaren soms ook waren bedacht en uitgevoerd, de kleren en de sfeer in het sterk herkenbare handschrift van Gaultier kwamen niet meer actueel over. De verkoop van de p.a.p. stagneerde. Moedig dat hij nu zelf de stekker uit al zijn confectie-activiteiten voor man en vrouw trekt.

Positief einde

En ook dat stoppen deed Gaultier geheel op eigen wijze: knallend positief. Daardoor krijgt zijn toekomst alvast een fraai glitterrandje. Hij concentreert zich vanaf nu op zijn exclusieve haute couture, parfums en speciale projecten, zoals zijn zeer succesvolle expo die al jaren over de wereld trekt.

Op onnavolgbare wijze maakte hij van de presentatie, bezocht door sterren en tal van collega-ontwerpers zoals zijn leermeester Pierre Cardin (92), Alber Elbaz en Walter Van Beirendonck, een vrolijke Miss-verkiezing.

Met wielrenkleren voor Miss Tour de France, een ode aan diverse beroemde moderedactrices, kitscherige voetbalvrouwen en met een striptease van Rosy de Palma tot op haar goedgevuld korset. Plus allerlei typische Gaultierstukken zoals halve jasjes, motorjacks (gedragen door oudere modellen aan de arm van gespierde jongens) en verknipte trenchcoats en natuurlijk nog meer Gaulter-korsetten.

Gaultier werd bij de finale tussen al zijn Miss-figuren ondergespoten door een goudglitterkanon en bedankt met een staande ovatie. Terecht!

Kenzo bij Kenzo

Vroeg op de zondag kwam de oorspronkelijke Kenzo een kijkje nemen bij de Kenzo-show in een uithoek van Parijs waar genoeg ruimte was voor een gigantische, overdekte skatebaan als catwalk.

De 75 jaar oude, maar jonger ogende Kenzo Takada probeerde de laatste tijd nog weleens terug te komen, nadat hij in 1999 zijn afscheid had aangekondigd om voortaan verre reizen te maken.

LVMH, de nieuwe eigenaar van zijn label, stond zijn terugkeer niet toe, ook al bakten de opvolgers er niet altijd even veel van en werd zijn succes uit de jaren zeventig en tachtig niet geëvenaard.

Tijgerkoppen

Het huidige Kenzo-team, het Amerikaanse duo Humberto Leon en Carol Lim – ook bekend van hun Opening Ceremony-winkels – heeft het Kenzo-merk wel weer zeer populair gemaakt door op een frisse wijze bepaalde Kenzo-aspecten van vroeger (tijgerkoppen, logo’s en drukke dessins) met succes via sweatshirts uit te venten aan een jongere generatie.

Of iedereen uit die groep ook weer zo’n zin heeft in hun uitgesproken collectie voor zomer 2015, is de vraag. Maar de toeloop bij de show van het vernieuwde merk was ondanks de excentrische lokatie flink. En Leon en Lim weten wat verkoopt.

Onvermijdelijke mesh

Kenzo bracht nu een uitgesproken mix van sport en bijzonder volumineuze kleren in lichte bloemtinten en jeans. Met extreem wijduitlopende broekspijpen en zeer ruime jassen en tunieken. En met sportstoffen, zoals het voor zomer 2015 onvermijdelijke mesh, die werden opgesierd met grote grafische dessins.

Maar vooral met een actuele kijk die de oude Kenzo de laatste jaren van zijn modeloopbaan ook niet meer liet zien.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.