John de Greef

Stugge eigenwijsheid houdt stokoude Lanvin levendig

Door John de Greef - 26 september 2014

Mode-redacteur John de Greef blogt vanaf de modeshows in Parijs, waar verschillende merken hun voorjaarscollectie voor 2015 presenteren.

Ontwerper Alber Elbaz trekt zich weinig aan van trends en prolongeerde tal van zijn succesnummers uit het recente verleden voor het jubilerende, 125 jaar oude Lanvin. Het resultaat was verrassend fraai en volwassen vrouwelijk. Deels vertrouwd, deels vernieuwd.

Bij het nog geen dertig jaar oude modehuis Ann Demeulemeester leverde een te sterke stijlvastheid en te veel eerbied voor de stichtster van het modehuis juist stagnatie op.

Ann zonder Ann

Ann Demeulemeester verliet vorig jaar haar eigen huis. En het merk dat haar naam draagt en nog belangrijker haar hoogst individuele stijl uitdraagt via ingetogen, maar internationaal gewaardeerde shows.

Overigens een te respecteren beslissing om tijdig te stoppen, want een leven in de mode staat nauwelijks een ander leven toe (schreef de modejournalist midden in de nacht die minstens zijn 1001ste nacht was alleen in een hotelbed).

Ann sans Ann, om het eens chique uit te drukken, gaat door. Stug door in de solide Ann Demeulemeester-stijl, mag je wel zeggen.

Voor zomer 2015 leverde dat naast een zweempje licht abrikoos (of nude voor wie alleen maar aan blanke huiden denkt) ook een tikje hemelsblauw op. Verder was alles zwart en wit. Binnen dat uitgesproken kader veel gedrapeerde en opengesneden jasjes met extra veel bandjes (soms op de rug), precies zoals Ann eigenlijk al sinds eindjaren tachtig toonde.

Versiering

En haar bekende herenvestjes gingen ook veelvuldig langs. Daarbij wat lange en lieflijke witte doorkijk batisten jurkjes aan spaghettibandjes, plus hier een daar een wit-op-wit of wit-op-zwart versiering.

Romantisch, etherisch, maar ook erg déjà-vu Ann Demeulemeester alles bijeen.  Helaas zonder net die bezieling of vernieuwing die nodig is om publiek te overrompelen.

Soms is het heel goed om juist niet te veel respect te hebben voor de originele naamgever van een modehuis.

Succesnummers

Alber Elbaz heeft zich aanvankelijk weinig aangetrokken van de rijke Lanvin-archieven. Hij verraste van seizoen tot seizoen met een uitgesproken eigenwijze visie op comfortabele, elegante en representatieve dameskleren die vooral in hun draagbaarheid en comfort verrassend modern bleken. En daarmee gaf hij Lanvin een tweede jeugd en een grote toekomst.

De energieke, feestelijke Lanvin-show (ik dacht eigenlijk dat we het jubileum vorige keer al hadden gevierd) donderdagavond in de Parijse kunstacademie toonde een garderobe vol ruime, zeer vloeiende kledingstukken waar vrijwel iedere vrouw haar keuze uit kan maken.

Opvallend was het uitgesproken volwassen karakter van vele kledingstukken gedragen door ‘oudere meisjes’. Al die notities over jubileum, volwassen en vertrouwd bij elkaar klinken alsof het allemaal ‘licht fossiel’ was bij Lanvin.

Maar juist het tegendeel was de waarheid van de show: het sprankelde. Ook met modieuze brokaten, kanten en doorkijk mesh.

Songfestival

Allerlei Lanvin-klassiekers en traditionele jurken (een gestroomlijnde exemplaar was in origineel Lanvin-blauw uitgevoerd en leek de ultieme songfestivalpresentatiejapon) vormden de hoofdmoot van de zomercollectie.

Alles zo soepel en beweeglijk, en in schitterstoffen die nauwelijks een soortelijk gewicht kenden, dat een stilstaande foto zelden de schoonheid reproduceert. Daarbij weet Lanvin-ontwerper Elbaz zijn mode zo prettig op te sieren zonder er een geforceerde parade van producten als tassen en sieraden van te maken. Kortom, veel terechte jubel voor de eigenwijze Elbaz.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.