John de Greef

New York: Alexander Wang bokst prima H&M-mode voor elkaar

Door John de Greef - 17 oktober 2014

Diep in de New Yorkse wijk Harlem werd de collectie getoond die Alexander Wang maakte in samenwerking met H&M. Elsevier STIJL zat vooraan.

De nieuwste samenwerking van de Zweedse confectiegigant H&M met de succesvolle Amerikaanse ontwerper Alexander Wang (30) beleefde donderdagavond 16 oktober zijn première met een show in een sportcomplex in de New Yorkse wijk Harlem. Elsevier STIJL zat vooraan.

Futuristische winterjas

De sportieve, ultra-moderne en voornamelijk in zwart en zilvergrijs uitgevoerde Alexander WangxH&M-collectie voor man en vrouw gaat 6 november op internet en in circa tweehonderdvijftig H&M-winkels wereldwijd in de verkoop.

Zo ook de vele accessoires zoals scuba-gloves en – vooral voor de lol – bokshandschoenen. Wie dan niet rent, mist de kans op vooral de geweldige, futuristische winterjassen voor een mini-prijs. Jassen die beslist voor vele leeftijden zijn ontworpen door Alexander Wang.

Jonge beroemdheid

Alexander Wie? Wie zich dat afvraagt heeft de laatste tijd geen modeartikel gelezen, of is van de generatie waarvoor Instagram, Twitter en ander sociale media gesloten circuits lijken.

Alexander Wang (ontwerper van twee eigen lijnen en creatief leider van het Franse modehuis Balenciaga) is vooral bij de jongeren, die geen krant meer openslaan of een nieuwsuitzending bekijken, een viral hit (een elektronisch lopend vuurtje) en een beroemdheid.

De onthulling van de speciale H&M-wintercollectie van Alexander Wang (tien jaar nadat Karl Lagerfeld als eerste een opmerkelijke H&M-feestcollectie tekende) was met strategische precisie gepland – hoewel er bij echte militaire acties geregeld iets misloopt, omdat sprake is van ongekende vijandigheden.

In het geval van Wangs modecollaboratie met de Zweden zijn er alleen maar juichende fans.

Rihanna de eerste

Begin van de zomer was er de eerste mededeling van de samenwerking tussen H&M en Wang op het Coachella-festival in Californië. En daarna werd zanggodin Rihanna (bij geregisseerd toeval) gespot in een atletisch WangxH&M-pakje uit de uitermate sportieve collectie.

Verder werd er, aanvankelijk subtiel maar naarmate de showdatum naderde steeds grover, gelekt via de nieuwe en soms ook oude media.

Toch was de eerste vertoning van de collectie die donderdagochtend samen met een persconferentie werd gehouden in een kerkachtig basketbal/jeugdcentrum in het New Yorkse Soho nog verrassend.

Eindelijk mocht er goed worden gekeken en gevoeld aan een deel van de collectie op hangertjes en rekken. Veel neopreen en stevig tricot, maar ook leer en nylon in moderne active sportswear-vormen. Afwisselend slank of juist extra wijd, en naast schaarse, sensuele vormen was er ook veel ruimer textiel.

Zonder nostalgie

Opvallend waren de flinke WANG-tekstlogo’s. Terecht, want op active sportswear valt altijd veel te lezen.
Het waren op het eerste gezicht vooral jonge, grootsteedse kleren. Maar er was ook genoeg voor oudere liefhebbers van urban chic zonder een spoortje nostalgie.

De zeer slanke en charmant sprekende ontwerper met weelderig lang zwart haar (kind van Chinees-Amerikaanse ouders), bekende dol te zijn op sport. Althans in zijn hoofd. En hij nam, zo zei hij tijdens de persconferentie, mensen graag mee naar onbekende oorden.

In een oude Armory Hall annex sportpaleis diep in de wijk Harlem toonde Wang donderdagavond zijn voorkeur voor verre locaties en vooral eigentijdse sportieve actie-kleren in volle glorie.

Op een zilverzwarte catwalk in de vorm van een ovaal sportveld met tracks leken de Wang-vrouwen op moderne Lara Crofts. En de Wang-mannen leken op gestroomlijnde of (dankzij dikke donsjacks) juist op extreem bolle sci-fi superhelden uit een Tomb Raider-remake.

Extra reclame

Een pop-upstore, waar het publiek direct na de show mocht inslaan (maximaal twee items per bezoeker) uit de nieuwe Alexander WangxH&M-mode leverde een vrolijke en gelukkig beschaafde knokwedstrijd op.

Maar al dat getrek aan de nieuwe kleren achter de schermen van de show beschadigde wel het zorgvuldig opgebouwde imago van de kostbare presentatie. Maar ja, de happy few showt de komende dagen natuurlijk graag de nieuwste Wang-aanwinst. En dat is extra reclame.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.