John de Greef

Modemensen omarmen Orange Babies met mooi resultaat

Door John de Greef - 10 november 2014

Zaterdag werd de vijftiende verjaardag gevierd van het goede doel Orange Babies. Met veel mode en een voortreffelijke veilingopbrengst van 400.000 euro die meehelpt om jaarlijks 60.000 kinderen van Hiv-besmette moeders in Afrika een kans op een beter leven te geven.

Tijdens de laatste New York Fashion Week toonde collega Fiona Hering van Vogue en RTL boulevard zich op zondagochtend een voortreffelijke ambassadeur van Orange Babies.

Ondanks een Julian Schnabel-katertje (haar bezoek aan de kunstenaar was de vorige nacht wat laat geworden)verdedigde ze tijdens een Starbucks-pauze tussen de modeshows met verve het goede doel.

We are 15!

Afgelopen zaterdag mocht ik kijken hoe Fiona en vele anderen hun charme en bekendheid tijdens een geoliede modeshow annex veiling te gelde maakten. Met het risico dat ik klink als een pasbekeerde, dit ‘We Are 15!’-event van Orange Babies was echt een pracht voorbeeld van particulier initiatief.

En een prima illustratie hoe collegiaal en hartelijk vooral mensen uit het zogenaamde ‘modewereldje’ kunnen samenwerken aan een goed doel.

De in Senegal opgegroeide, maar in Nederland én in onze nationale modekringen geheel geassimileerde, Baba Sylla is algemeen directeur van Orange Babies. De organisatie is een fors uit de hand gelopen initiatief van hem samen met John Kattenberg (bekend visagist met make-upschool en aanvoerder van artistiek agentschap House of Orange) en Stef Bakker (internationaal interieurontwerper en ooit model).

Levenswerk

Om hulp te bieden aan hiv-besmette aanstaande en prille moeders in Afrika en om er vooral voor te zorgen dat hun babies gezond werden, organiseerde Baba vijftien jaar geleden een bescheiden benefiet-event, gevolgd door een grotere modeshow.

‘Dat is één keer en klaar! Dacht ik toen. Maar het bleek niet te stoppen. Ik mag het inmiddels mijn levenswerk noemen’ zegt Baba. Hij bezoekt met regelmaat de diverse projecten in Afrika.  Als het zwaarste onderdeel van het werk noemt hij de kinderen in zijn hoofd en dan vooral de kinderen die de strijd niet haalden. Maar juist de ellende biedt de inspiratie om er met plezier tegenaan te gaan.

Humor en drank

En plezierig was het ‘We Are 15!’-event zeker. Verrukkelijk om te zien hoe bekende Orange Babies-ambassadeurs Herman den Blijker en Jeroen van Koningsbrugge zich samen met presentatrice Nicolette van Dam én met kracht en humor inzetten.

Om zoveel mogelijk geld los te krijgen bij de genode kapitaalkrachtigen gezeten op comfortabele banken en omgeven door flink veel drank, die zo te zien goed de biedingen opdreef.

Kabouters

Er werd op veel geboden: fotografie, reizen, eten, een oud, oranje Fiatje en zelfs op kabouters. Kunstkabouters van fors formaat en artistiek getransformeerd door onder andere Gam Klutier (een grafisch dessin allover), Jan des Bouvrie (die niet koos tussen zwart en wit en daarom de kabouter zo contrastrijk mogelijk versierde) en Fiona Hering.

Zij had – heel slim en typisch voor een moderedacteur – de hulp ingeroepen van Niek Pulles. Hij maakt met zijn monsterlijk mooie pakken momenteel internationaal furore en beplakte Fiona’s dwerg met foam-restanten van zijn werk voor Commes des Garçons. Fi’s Foamkabouter bracht 6.500 euro op!

Supermodellen

Ook op vele andere mode- en medemensen was een beroep gedaan. Met als resultaat een bijzondere, bonte modeshow van zeer divers design van Nederlandse bodem. Van G-star RAW tot Frans Molenaar, van Avelon tot Aziz Bekkaoui deden mee. Alle mode getoond door modellen uit het wereldwijd vermaarde Nederlandse topsegment.

Oud-supermodel Linda Spierings (waar eigenlijk niets ouds, maar wel veel super aan is) had de eigenzinnige ontwerper Azzedine Alaïa zover gekregen dat hij zijn sensuele collectie uit Parijs stuurde om in Amsterdam voor het goede doel te showen. Een unieke gebeurtenis.

De collectie van Alaïa (foto: Orange Babies)

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.