John de Greef

Gucci toont vreemde wending, Armani gaat voor gemak

Door John de Greef - 20 januari 2015

Maandag 19 januari was in Milaan een dag van uitersten. De wintermannenmodeshow 2015/16 van Gucci toonde meisjesachtige jongens verkleed als wufte jaren zeventig-dandy’s. Giorgio Armani gaf het begrip ‘comfort zone’ een nieuwe betekenis.

Ter verwarring liepen er bij Gucci tussen alle meisjesachtige jongens ook een paar meisjes als jongen. De collectie toonde veel damesachtige items bedoeld voor liefhebbers van jaren zeventig-dandy’s: strikblouses en blote tenen in bontsandalen.

Gaat Gucci met dit ongemakkelijke beeld de mannen weer voor zich winnen?

De tachtigjarige Giorgio Armani ging dezelfde maandag met veel levenslust en wat vreemde vegen als dessin zijn volwassen Emporio Armani-man te lijf met uiterst comfortabel en sportief breiwerk en extra ruime bandplooi- en joggingbroeken.

Moord

Gucci is een modehuis met een pracht archief, hoge toppen en diepe dalen en een beladen historie met zelfs een moordpartij waarvoor een Gucci-weduwe nog achter de tralies zit.

De meest recente Gucci-geschiedenis draait nu om karaktermoord. Het gaat om het uitwissen van de stempel die Frida Giannini de laatste jaren op Gucci drukte.

Frida Giannini was tot voor kort de bejubelde ontwerpster die Gucci weer moest laten stralen. Uitblinken nadat het succes, na het vertrek tien jaar geleden van de gevierde Gucci-ontwerper Tom Ford, sterk inzakte. Dat lukte Frida Giannini geregeld goed, maar de inhoud en het effect van haar shows voor vrouwen en voor mannen wisselden sterk. Het huidige dal in de verkoop nekte haar.

Frida Giannini zette de Gucci-man standaard neer als een modieuze, maar niet te uitgesproken rocker met een voorliefde voor luxe tassen en schoenen (leer en accessoires zijn het brood en boter voor het Gucci-concern) En dat leek te werken.

Opera

Frida was ook de levenspartner van Patrizio di Marco, baas bij Gucci. Enkele weken geleden werd gemeld dat Di Marco opstapte. Zijn functie is vrijwel direct overgenomen door Marco Bizarri (al die Italiaanse namen hebben iets opera-achtig).

Ook Frida zou haar Gucci-carrière beëindigen na nog een mannenmodeshow deze week en haar laatste vrouwenmodeshow in februari. Plots werd haar exit vervroegd. De pers werd gemeld dat Gucci liever eerder ‘Vaarwel Frida!’ wilde zeggen zonder publiek.

Afscheid nemen is niet het sterke punt in het Gucci-concern, hoewel Tom Ford zijn dramatische finaleshow in 2004 nog net werd gegund. Daarna werd hij wel doodgezwegen.

Dramatische wending

Het uitwissen van Frida leidde nu tot een bizarre beslissing. Onder leiding van de hoofdontwerper van de handtassen en andere accessoires, Alessandro Michele, werd Giannini’s werk weggegooid en met het team in enkele dagen én nachten een compleet nieuwe collectie uit de Gucci-ateliers gestampt.

Vreemd genoeg met weinig tassen of commerciële schoenen, maar wel met een dramatische wending in het mannenmodebeeld. Daarom werden ook de modellen voor de show opnieuw gekozen.

Het flinke ontwerpteam kwam nu bij de finale samen met een duidelijk vermoeide en geëmotioneerde Michele het korte applaus halen. De voorafgaande modeshow liet hun opvallend werk en rigoureuze keuzen zien.

Was de Gucci-man al nooit het prototype van de gespierde macho, de nieuwste Gucci-man is beslist een meisjesachtige jongen. Met lang haar of een malle alpino of met magere armen in een doorkijktuniek in rode kant.

Of met een sierlijk strikbloes met ruches waarmee meer dan sterk werd geknipoogd naar het beroemde, feminiene beeld van de Britse Graaf Patrick Lichfield uit 1971.
Om de verwarring tussen vrouwelijk en mannelijk te vergroten liepen er ook enkele als man verklede meisjes tussen de nieuwe Gucci-dandy’s in hun gedessineerde pakken (damesbroekpakken)en op blote voeten in bontsandalen.

Sekseverwarring

Opvallend genoeg had Miuccia Prada de voorgaande zondagavond juist haar show ook al opgehangen aan overeenkomsten en verschillen tussen de seksen. Maar bij haar was er geen sprake van verwisseling of verwarring.

Ook al leek de bijna geheel zwarte Prada-collectie geen directe hit, hij raakte beter het hart van de actuele mannenmode dan de te dandyeske Gucci-collectie. De verzameling van ideeën vertoonde verwantschap met de krap geklede rockers in jaren zeventigstijl die Hedi Slimane nu met steeds meer succes voorschotelt bij Yves Saint Laurent.

Opvolging

Ook gek: de monotone soundtrack van de Gucci-show was die van de film ‘A Single Man’ die Tom Ford als regisseur maakte na zijn afscheid bij Gucci. Opmerkelijk omdat het bedrijf tot nu toe liever nooit meer iets van Tom Ford wilde horen.

Het maakte de geruchtenstroom over wie de nieuwe Gucci-ontwerper wordt nog warriger. Slimane en Ford zijn daarbij al genoemd. Of toch Michele? De bekendmaking zou snel volgen.

Solist

De tachtigjarige Giorgio Armani is echt de solist die niet alleen zijn meewerkende familieleden altijd goed onder de duim heeft gehouden. Ook zijn designteam voert uit wat hij wil.

En voor zijn nieuwste Emporio Armani-collectie voor de komende winter was dat een uiterst comfortabel beeld. Hier en daar versierd met ‘shodō’-motieven, die soms meer aan bandensporen of veegvlekken dan aan traditionele Japanse kalligrafie deden denken.

Supercomfort

Met veel sportieve jersey (breiwerk) en diepe bandplooien en extra veel ruimte in het kruis maakten vooral de broeken uit de collectie een supercomfortabele indruk. Veel opvallende ritsen (soms over een broekspijp) gaven het gevoel dat er ook allerlei onvermoede praktische aspecten in de ontwerpen schuilden.

De beperkte en afgezien van enkele lichtere cameltinten vrij duistere kleurenkeuze paste uitstekend bij het gemak dat de Emporio-collectie uitstraalde.

Nederland

Emporio Armani heeft in Nederland twee winkels voor man en vrouw die nu nog in handen zijn van Michel van Os (zoon van zakenman en Ajaxbestuurder Arie van Os). Het ligt in de bedoeling dat het Armani-concern spoedig beide zaken overneemt om aan een sterkere vergroting van het Armani-merk in Nederland te gaan werken.

Naast ambities met Emporio Armani (expansie van Amsterdamse winkel in de P.C. Hooftstraat) zou ook de luxe Giorgio Armani aan bod moeten komen. Modeondernemer Michel van Os richt zich op een nieuwe multibrand-store voor mannen aan het Amsterdamse Koningsplein.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.