John de Greef

Tommy doet het in ’n stadion en Thom in ’n snijzaal

Door John de Greef - 17 februari 2015

De shows tijdens New York Fashion Week pakken soms spectaculair uit. Zo bouwde Tommy Hilfiger een American Football-stadion rond zijn najaarscollectie voor vrouwen. En Thom Browne voerde een show op met een prachtige parade van weduwes in hoogst aantrekkelijke zwarte rouw-mode. Macaber genoeg getoond in een snijzaal.

Tommy Hilfiger lijkt echt te genieten van een goede, aandachttrekkende show. Huppelend met een sporthelm onder zijn arm, nam hij het applaus in ontvangst. En het forse bedrijf achter Tommy Hilfiger had flink geïnvesteerd in het nabouwen van een goed gelijkend football-stadion, inclusief enorme videoschermen en een scorebord met een gunstige uitslag voor team Tommy.

De mode was een prettige mix van sportelementen en keurige en intens kleurige preppy-kleren met veel invloed van de jaren zeventig.

Geslaagde match? Zeker! Hoewel ook dit groots opgezette sport- en mode-evenement een mooie gelegenheid was geweest om ook de Tommy Hilfiger-mannenmode over het groene veld te laten marcheren.

Want juist als ontwerper van draagbare kleren voor alle seksen heeft Hilfiger sinds 1985 naam gemaakt. En de modemannen van het Tommy-team staan zonder enige opvallende presentatie al enkele seizoenen buitenspel.

Ready to Fish blijkt goed doordacht

Backstage stond direct na de Ready to Fish-show een oude en zo te horen onverstoorbaar eigenwijze dame aan een geduldige Ilja Visser omstandig uit te leggen dat het publiek in de zaal voor zeker de helft uit ‘haar- en make-up-mensen’ bestond.

Ook al heeft de dame gelijk, en was de professionele belangstelling niet optimaal, dan doet het niets af aan de knappe prestatie van de Nederlandse Ilja Visser (begrijpt u de naam van het label?) om op eigen kracht een show te geven in het New York Fashion Week-tentencomplex naast Lincoln Center.

Een show waarmee ze bewees dat doordachte eenvoud uitstekend uitpakt. En daarbij wist ontwerper Visser er ook voor te zorgen dat haar Ready to Fish-mode niet te simpel of te ingetogen werd met stijlvolle lange rokken en jurkjes waarbij een materialenmix de decoratie vormde.

Donna Karan’s kracht en poëzie

Power & Poetry was de niet onterechte titel van de Donna Karan-collectie waarmee de ontwerpster haar eigen sterke stijl uit de jaren tachtig nog eens uitbundig reviseerde.

Een update Donna is de moeite waard. Met veel antraciet en goud en met erg flinke volumes voor jassen met brede gedrapeerde sjaalkragen. Maar het pakte ook slanker uit met een mix van stevige en meer fragiele stoflagen over elkaar gebeeldhouwd tot jurkjes en jurken.

Over het geheel straalde de collectie een aangenaam feestgevoel uit zonder overdreven sier of extra tierelantijnen. Sophisticated werk van Donna Karan!

Dood-chic bij Thom Browne

Voor één show was er een ouderwets auditorium in hout gebouwd. Het publiek keek als studenten in de banken toe hoe witgeklede en witgeschminkte mannen in witte pakken met vleugelmotief op de rug behoedzaam rond een snijtafel bewogen.

Daarop een meisje schijndood in een wit jurkje waar ook nog sneeuw op neer dwarrelde.

Na lange tijd kwam er een zwarte weduwe binnen. Het levenloze witte jurk-meisje kwam tot leven en werd met snijtafel en al weggereden door haar witte begeleiders.

Een imposante stoet van zwarte dames nam daarna bezit van de snijzaalvloer. Met voiles en beeldschone hoedjes (voor kenners Stephen Jones) en met rijkelijk gedecoreerde kleren (soms versierd met een dessin van walvissen).

Shows van Thom Browne zijn altijd bizar met kleding die vaak nog vreemder is. Maar dit maal bleek de zwarte collectie geen verknipte kostumering, maar een werkelijk oogstrelende serie van subliem gemaakte ensembles met veel kunstig verwerkte ritsen. Veel heftig versierd, maar wel draagbaar. En de vreemde mortuarium-setting verhoogde zeker de attentiewaarde.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.