Irene Start

Ook Johan Cruijff slaapt op een Coco-Mat matras

Door Irene Start - 16 april 2015

Coco-Mat doet het goed, ondanks de afgelopen jaren van economische crisis. Omdat het bedrijf niet snel, maar langzaam groeit, en omdat mensen steeds liever duurzame, niet synthetische matrassen wensen.

En wat vooral slim is: de zeventig panden waarin Coco-Mat-winkels zitten en de Coco-Mat hotels niet worden gehuurd, maar zijn door het bedrijf gekocht.

Half-half

Hoeveel werknemers Coco-Mat vandaag de dag heeft? Griek Paul (Pavlos) Efmorfidis (58), president-directeur van het matrassen- en linnenbedrijf, hoeft er al liggend op één van zijn eigen bedden niet lang over na te denken. ‘Achthonderd!’. En is het bedrijf nu Grieks, of toch Nederlands? ‘Half-half,’ roept Efmorfidis uit.

Zijn vrouw Mirjam Wiggers is Nederlandse, zijn broer Mike is CEO en regelt de zakelijke kant. De president-directeur beschrijft de organisatiestructuur als volgt: ‘Mijn broer bereidt het eten, ik zorg voor het zout en de kruiden, mijn vrouw doet de aankleding.’

Hoe minder, hoe vrijer

De vader van Efmorfidis was ruim twintig jaar gastarbeider in Duitsland, ‘Maar hij gaf altijd alles weg. Van hem heb ik geleerd dat hoe minder je hebt, hoe vrijer je je voelt.’ Dat het zakelijk goed gaat, is te danken aan zijn broer, en vooral de mond-op-mond reclame over zijn matrassen.

Een goede ambassadeur voor het product is bijvoorbeeld Johan Cruijff, ‘de leukste man van de wereld en mijn vriend – ik heb met hem op de tafel gedanst’, die met zijn vrouw Danny op matrassen van Coco-Mat slaapt.

Het unieke aan de matrassen? ‘Er zitten geen metalen in, alles is natuurlijk. Kijk, het topmatras veert mee en past zich aan het lichaam aan. Mijn matrassen geven de mensen energie.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.