John de Greef

Amsterdamse modeweekend vrolijk van start met vlag zonder wimpel

Door John de Greef - 11 juli 2015

Het programma van wat officieel Mercedes- Benz Fashionweek Amsterdam heet, is schraal. Maar de openingsshow van Aziz en modestudentenwedstrijd Lichting 2015 stemden wel vrolijk.

Ze reden toch maar weer, de zwarte Mercedessen. Om bezoekers van de parkeergarage naar de grote gashouder, annex modeshowtheater, op het Amsterdamse Westergasterrein te brengen.

Het automerk is hoofdsponsor van het halfjaarlijkse Amsterdamse modeweekend, Mercedes-Benz Fashionweek Amsterdam (MBFWA), dat daar donderdag van start ging. Geen grootse happening of een bundeling van veelzeggende namen. Maar het verlangen daar naar is even irreëel als de wens om weelderige palmbomen langs Hollandse vaarten te zien groeien.

Denim-City

We mogen al heel tevreden zijn met het Nederlandse talent dat het wel aandurft om zich middels een kostbare modeshow te presenteren in Amsterdam. Een stad die nog steeds op zoek is naar haar eigen mode-identiteit tussen echt grote internationale broeders als Milaan, Parijs en New York. Maar ook een modestad die zich dit jaar als dé denim-city van de wereld wel geweldig op de kaart heeft gezet.

En als de MBFWA-organisatie, die de wijsheid had om voortaan met een nieuw creatief leider (Iris Ruisch) in zee te gaan, de ambities blijft bijstellen, kan het Amsterdamse modeweekend zich best bewijzen.

Scherpe Aziz

Aziz Bekkaoui gaf de eerste show voor zomer 2016 in de Amsterdamse gashouder. Hij verraste met veel Britse vlagmotieven die hij op een aangenaam scherpe wijze versneed tot een grote collectie voor vrouw en man.

Met flink veel goud voor schoenen en rugzakken erbij wist hij ditmaal een extra luchtigheid in zijn mode te brengen. Knap hoe Aziz graag wat zwaardere thema’s, zoals verbroedering van volkeren, aansnijdt, maar het ook altijd letterlijk en figuurlijk bijzonder goed draagbaar weet te houden. Deze United Origins-collectie bevatte vele items die Aziz-fans zeer gelukkig zullen stemmen.

Het geteisterde warenhuis V&D was gelukkig toch weer gastheer van de flinke competitie-show, Lichting 2015, waarvoor de zeven Nederlandse modeacademies ieder hun twee beste modeontwerpers-in spe hadden afgevaardigd. De show bewees vrijdagavond laat dat Nederland zich de wieg van veel beginnend talent mag noemen.

Het eisenpakket voor de afstuderenden is misschien wel te zwaar. Ėn complexe inspiratiebronnen (liefst meerdere) aandragen en inventief verwerken, én zelf materialen en dessins ontwikkelen, én een eigen styling (inclusief vermaakte schoenen) en stijl tonen. De uiteindelijk vorm van de ontwerpen leek soms te lijden te hebben onder al die voorwaarden die docenten stellen.

Studenten

Het is voor veel studenten duidelijk niet echt makkelijk om te slagen bij Nederlandse academies. Studiecentra waar het vakmanschap van goede kleren maken soms ondergeschikt lijkt aan de vereiste exceptionele creativiteit.

Maar Lichting 2015 bewees dat veertien studenten het merendeel van de vele en zware eisen met verve had ingelost. Het vakpubliek mocht met de internationale jury meestemmen. Of al die stemmen echt geteld werden, is twijfelachtig. Op het moment dat de soms verfrommelde biljetten achter de coulissen verdwenen kwam vrijwel direct de envelop met uitslag er al uit.

Winnaar van de Lichting-prijs van 10.000 euro werd Nikki Duijst, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Zij had op subtiele wijze de huidige selfie-cultuur omgezet tot gefragmenteerde streepdessins.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.