John de Greef

Armani (81) ziet voorlopig geen opvolger voor Armani

Door John de Greef - 29 september 2015

De modeweek in Milaan sloot af met de Giorgio Armani-modeshow en de presentatie van een gigantisch dik boek van Armani over Armani. Daarbij reageerde de ontwerper op de onvermijdelijke kwestie van zijn opvolging. ‘Wat een rotvraag!’

‘Mijn ego schreeuwt direct nee, niemand kan dat!’ was de reactie van Giorgio Armani (op 11 juli 81 geworden) nadat hij de vraag naar zijn mogelijke opvolger eerst vrolijk had gekwalificeerd als een ‘rotvraag’.

Daarna wijdde hij uit hoe ingewikkeld het was geworden voor een nieuwe Giorgio Armani. Hoe complex het was om leiding te geven aan zo’n groot en veelzijdige company als de Armani Groep, een van de grote mode- en luxe merken in de wereld waarvan hij in alle opzichten de baas is. En dan ook nog alle collecties ontwerpen? Nee Armani zag niet direct een nieuwe Armani.

Goed gedaan Giorgio!

Voor we dachten dat zijn hoofd zou barsten van eigenwaan, relativeerde Armani zijn unieke positie door te zegen dat de echte Milanees hem hooguit complimenteerde met een tikje op de schouder en de uitroep ‘Goed gedaan, Giorgio!’

In bijzijn van Giorgio’s vriendin Sophia Loren (ook 81) hield de bekende modejournaliste Suzy Menkes een lang referaat over de uitzonderlijke verdiensten van Giorgio Armani die nu veertig jaar ontwerper is.

Hoe hij eindjaren zeventig al begon met het kleden van Hollywood-sterren, lang voor dat  het zogenoemde ‘celebrity dressing’ een ware, soms waanzinnige industrie werd.

En hoe Armani vrouwen hun soepele werkpak gaf en daar voor al de hele mannenmode op zijn kop had gezet door het integreren van sport in de formele kleding.

Revolutionair

‘Armani is een revolutionair!’ besloot Suzy Menkes, na nog opgemerkt te hebben hoe fijn het was om zo heel veel Armani-beelden in zo’n dik boek (‘Het optillen is al een prima gymoefening’) samen te hebben. En hoe fijn het is dat Giorgio Armani in zijn eigen Armani Silos een museum heeft ingericht geheel gewijd aan Armani.

Die Silos zijn grote, esthetische grijs-betonnen expositieruimtes over meerdere vloeren in een voormalige Nestlé-opslag en staan in Milaan tegenover het Armani-hoofdkwartier (met inpandig een groot eigen showtheater) en zijn geopend voor het publiek.

De revolutionair bedankte Suzy hartelijke en zei geamuseerd en oprecht, dat hij helaas niet tegen simultaan vertalingen kon, dus slechts had genoten van de mooie klank van haar Engels zonder het te begrijpen.

Ouderdom komt soms ook met extra lef om gewoon maar te zeggen hoe het zit. En het is duidelijk dat de selfmade miljardair Armani, die tijdens en na de boekpresentatie een zeer ontspannen indruk maakte in zijn donkerblauwe truitje op een zwarte katoenen broek, graag doet, wat hij zelf wijs acht.

Met smiley

Een typische, aangenaam vrolijke Armani-eigenwijsheid sprak ook uit de Emporio Armani-collectie. Daarmee demonstreerde de ontwerper hoe hij de vrouw graag in zachte lagen hult. Met heel veel roze tinten, bloemen en ijle stof die aan tere bloemblaadjes deed denken.

Hier en daar kreeg de Emporio-mode een extra accent zoals een speelse  Smiley op een shirt of een wat curieus gerimpelde kuitbroek.

De luxere Giorgio Armani-collectie had ook een uitgesproken lichtvoetig karakter en werd daarom zo af en toe bekroond met een enorme doorschijnende hoed.  De ontwerpen onderscheidden zich vooral door de vele grafische effecten en de wijze waarop veel rood met  blauw werd ingezet zonder dat het een marine-vlaggenparade werd.

Giorgio Armani by Giorgio Armani is een uitgave van Rizzoli New York en telt 576 pagina’s met voornamelijk beelden uit de het leven en de carrière van de ontwerper. De prijs van deze autobiografie is 130 euro en alle opbrengsten worden gedoneerd aan Unicef

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.