John de Greef

Givenchy opent New York-modeweek met kunst en kant

Door John de Greef - 12 september 2015

Knap hoe de sierlijke lingeriejurkjes van Givenchy aandacht vroegen én kregen in het enorme, artistieke spektakel waarmee dit Parijse modehuis de New York Fashion Week op de avond van 9/11 opende.

De extra lange New York Fashion Week (NYFW) was vrijdagavond al twee dagen bezig. Maar de enorme show waarmee het Parijse modehuis de opening van een nieuwe Givenchy-winkel in New York onderstreepte was toch eigenlijk de grote première die iedereen op de been bracht.

Ook voor omwonenden

Modepers en vele min of meer beroemdheden, zoals de Nederlandse modesterren Lara Stone en Doutzen Kroes, zangeres Debbie Harry (die verdacht veel op Hilary Clinton lijkt) en het onvermijdelijke echtpaar West-Kardashian (als slecht opgevoede royalty bijna een uur te laat) kwamen kijken.

En vele New Yorkers die nieuwsgierig waren naar een modeshow. Givenchy gaf namelijk honderden tickets weg aan geïnteresseerden, aan modestudenten en aan omwonenden.

Zes gesloopte schuren

De show op de avond van 9/11 niet ver van Ground Zero op een pier in de Hudson moest volgens de artistieke leiders, ontwerper Riccardo Tisci van Givenchy en kunstenares Mariana Abramovic, vooral respect voor de stad New York uitstralen.

Met 230 ton recycle-materiaal (zes gesloopte schuren) en 5400 pallets was een imposant openlucht theater gebouwd. En niet onbelangrijk: de zon ging ook nog stralend onder. Een grote, maar sympathieke setting waarbij je maar niet moet zeuren over de werkelijke omvang van de ecologische voetafdruk die zo’n Amerikaanse show van een Parijs modehuis achterlaat.

Schubert over de Hudson

De muzikale begeleiding van de lange klerenparade bracht een mondiale staalkaart met live liederen als ‘Calling the Lama from Afar’, ‘Syrische Nachtegaal’ en een ‘Ave Maria’ van Schubert gezongen door Faustine de Mones als de galmende finale over de inmiddels duistere Hudson-rivier.

Wonderbaarlijk genoeg verloor de gepresenteerde collectie voor zomer 2016 het niet van al het spektakel (er werd ook nog artistiek met boompjes bewogen en met water geplensd), hoewel de mannen ondanks hun stijlvolle, voornamelijk zwarte of witte pakken en jassen nauwelijks opvielen.

Juist de liefelijk sensuele onderjurkjes voor de meisjes met veel kant, draperieën en verknipte vormen, kwamen stralend goed over. En enkele forsere creaties, soms met sleep, behielden door de vele doorkijkstoffen een aangename lichtheid. Het drama school vooral in enkele gezichten bedekt met kant.

Ontwerper Tisci bleek een voortreffelijk evenwichtskunstenaar. Met de overwegend rustige kleurkeuze van ivoor en zwart, met de vele in- en doorkijkjes op het vrouwenlichaam behield de mode een menselijk maat in de bewust extatisch opgebouwde show.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.