John de Greef

Michael Kors: ‘Ruimer is echt het nieuwe sexy!’

Door John de Greef - 17 september 2015

John de Greef, moderedacteur van Elsevier, volgt in New York de shows met de collecties voor zomer 2016. Woensdag werd hij getrakteerd op een flinke portie romantiek en opvallende contrasten tijdens de presentaties van Michael Kors, Hugo Boss, DKNY en Proenza Schouler. Hij blogt vandaag over het effect van de jurken van verpleegster of flamenco-danseres.

Aards én elegant. Dat was volgens de succesvolle ontwerper Michael Kors het overkoepelende thema van zijn nieuwe zomermode vol gewenste tegenstrijdigheden. Ook andere ontwerpers geloven sterk in het effect van contrasten. Van zwart tegen wit tot mannelijk versus vrouwelijk, en dat alles liefst in één outfit. Een ruimvallende outfit wel te verstaan.

Volgens Michael Kors heeft de huidige wereld echt wat romantiek nodig. Dus liet hij vele textiele bloemen op rokken borduren. Wat hem betreft mag in de mode voor zomer 2016 alles extra zacht zijn. En beslist ruimer. ‘Want een wijde bloes die dreigt af te glijden is toch velen malen meer sexy dan te strakke, korte kleren?’ vroeg hij resoluut hardop tijdens de voorbeschouwing van zijn modeshow zonder antwoord te verwachten.

Michael hield woord, de dag na die niet zo formele persconferentie, toonde hij een collectie met veel romantische accenten zoals wuivende stroken (volants voor de kenners) en ruches, maar ook met gewaagde doorkijkeffecten en veel wijde vormen. Allerlei repen en linten leverden extra bewegelijkheid op. ‘Catch the breeze!’ was zijn adagium. Laat de wind met je kleren spelen.

Maar Kors houdt van contrasten, dus voegde hij ook wat strengere masculien-klassieke accenten en kleren in stugger suède toe aan zijn vrouwenmode vol liefelijke lingerie-inspiratie. Plus een handvol modelmannen in de show om ook de verkoop van de Kors-mannenmode te stimuleren.

Hij luistert goed naar zijn klanten en hoorde de klacht dat er teveel mouwloze kledingstukken werden aangeboden. Terecht volgens de ontwerper. Dus is Kors nu fan van de lange en niet te nauwe mouw. Kors maakt van het creëren van mode duidelijk geen moeilijke wetenschap.

Representatief en frivool

Jason Wu, de ontwerper van de Hugo Boss-vrouwenmode, laat juist vaak de armen bloot om contrast te leveren met de soms nogal strenge en lange lijn waarin hij de Boss-jurken/jassen liet uitvoeren.

Maar ook Wu werkt graag met meer contrasten. Dus zwierig uitwaaierende en lichte, semi-transparante materialen leverden een aangename verzachting op. Zoals allerlei sterke kleuren een tegenstelling boden aan veel wit, grijs en zwart.

Jason Wu levert ook mode-voorzetten die de kwalificatie ‘representatief pak’ verdienen. Maar hij heeft de wijsheid om de Boss-collectie niet te sterk op de zakelijk geklede carrière-vrouw te richten door ook meer frivoliteiten te bieden.

Toch wringt het soms wel een beetje tussen de diverse stijlen en maakt lang niet ieder getoond Boss-ontwerp een sterke indruk. Vaak komt dat door verlies aan elegantie. Zo deed een lange, spierwitte jurk te veel aan een ouderwets praktisch verpleegstersuniform denken.

DKNY debuteert weer

Donna Karan is vrij abrupt gestopt met haar mode. Ze zet zich voortaan geheel in voor haar liefdadigheidsdoelen. Haar luxe hoofdlijn is nu een slapende schoonheid, maar haar meer betaalbare en jongere lijn DKNY (de initialen van Karan en haar lievelingsstad New York die in 1984 werden samengevoegd tot de naam van een collectie) heeft een nieuw ontwerpteam gekregen. De twee nog jonge leden ( Dao-Yi Chow en Maxwell Osborne) bedankten Donna per briefje op iedere zitplaats en mogen blij zijn dat er zo flink in DKNY en hun werk wordt geïnvesteerd.

In een grote, witte ruimte, diep onder de grond bij metrohalte World Trade Center naast Ground Zero, werd een uitgebreide DKNY-collectie getoond. Op een blauw jurkje na was alles in grijs, zwart en wit. Vol asymmetrische accenten en contrastrijke effecten. Mannenjasjes in krijtstreep boven blote vrouwenbenen, dichte stoffen naast heel veel transparantie en glans naast dof. Vaak ruim en bijna altijd sierlijk damesachtig, maar tegelijkertijd ook jong. Beslist een debuut dat aandacht verdient. En gezien de grote toeloop naast de extra lange runway was die er al.

Maja-prototypes

De ontwerpers Jack McCollough en Lazaro Herandez, die samenwerken onder de naam Proenza Schouler hebben nooit te klagen over belangstelling. Ze spelen als het exclusieve designlabel van New York zelfs ‘hard to get’ door een zeer selectief deurbeleid bij hun show.Dat legt de lat hoog, maar getuige het applaus na afloop, maakt Proenza de verwachtingen voor velen van het exclusieve gezelschap meer dan waar. Ik was net iets minder enthousiast, hoewel er genoeg te bewonderen viel.

Proenza had het lef om van een totaal afgekloven kluif een gevarieerd modemenu samen te stellen. Dat bot was de flamencojurk. Inclusief vele lange en contrasterende linten, klokkende stroken en uitlopende mouwen. Spaanse folklore voor 2016. Met zeer geraffineerd ajour (geborduurde siergaten), metalen balletjes en stoffen bolletjes, bolero-vormen, bloemvlekken en frisse inhammen in de stof van jurken op decente plaatsen, zoals de schouders.

Zeker leuk en soms zelfs spannend, maar vaak ook sterk gerelateerd aan het overbekende oertype van de Spaanse danseres-jurk zoals op de oude verpakking van Maja-zeep. Bij andere ontwerpen was die dwingende associatie beslist minder en werd het experiment van Proenza Schouler juist veelzeggender.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.