John de Greef

Mode in Milaan: Prada speelt uitbundig met chic en vulgair

Door John de Greef - 25 september 2015

Weet u wat echt mooi is? Dat is knap. Mensen in de mode twijfelen daar blijkbaar juist voortdurend over. Dat is te zien bij de modeshows in Milaan, waar de collecties voor zomer 2016 deze week worden getoond. Met veel speelsheid wordt er gezocht naar het nieuwe mooi.

Zo gelooft Prada dit keer in extra veel effecten: meer en meer en dan nog veel meer. Met schitter en glitter, bonte strepen en veel transparantie en dat allemaal tegelijk.

En make-up die ook al doet denken aan jonge meisjes, brave vriendinnetjes van woeste nozems uit begin jaren zestig, die zich opgedirkt hebben om als aantrekkelijke dame naar de kermis te gaan. Prada speelt graag met kwesties over mooi en lelijk en met chic en vulgair.

Is meer nu minder? Of moet dat ‘more is less’-principe maar eens flink onderuit worden gehaald?

Het knappe van het antwoord dat Prada op haar catwalk bracht, is de verrassing waarmee ze kledingstukken, afzonderlijk aantrekkelijk en behoorlijk klassiek, tot een verrassend en eigenzinnig beeld weet samen te voegen.

Max Mara kiest zee

Sterren en strepen en sterke kleurcontrasten. En niet te vergeten grote rode of groene kleurbalken onder en naast de wenkbrauwen. Samen met de cartooneske patrijspoorten op het decor was de Max Mara-show een vrolijke en weinig geraffineerde ode aan zeevaarders.

Volgens het persbericht inspireerden de fabelfiguren Sinbad de Zeeman, Blauwbaard en Jonas in de walvis tot de gewenste naïviteit. Verzin dat maar eens en zorg dan ook nog dat het klopt. De mode had inderdaad iets onbezorgd kinderlijks.

Wie bij de tijd wil zijn: voorjaar 2016 wordt ook volgens Max Mara het seizoen van de speelse vrouw.

Vrolijk spelen

Ook bij kleinere presentaties in Milaan speelde vrolijkheid een grote rol. Bij Fratelli Rossetti waren de gekleurde schoenen in klassieke vorm beschilderd met bloemetjes.

Bij Malíparmi waren gestileerde Afrikaanse bonte dessins de spil van de collectie. Graag zelf uitbundig combineren zoals u wilt (mix-&-match).

En bij Santoni, een van de beste schoenmakers uit Italië, straalden de schoencollecties een aangename en luxe frivoliteit uit, met franje, kwastjes en wreefflapjes voor de sier.

De Santoni-presentatie was ditmaal in handen van de Franse art-director/fotograaf Olivier Zahm. Hij oogt niet alleen als een wat vieze oude rocker, het softpornowerk waarmee hij in de jaren negentig de wereld verraste, is nu echt gedateerd.

Wazige blootfilmpjes deden dan ook weinig om de schoonheid van het Santoni-schoeisel aan te prijzen. Het is duidelijk: te expliciete seks is voorlopig uit als stijlelement, het gaat om vrolijk spelen in de mode. En dat mag best een tikje sensueel uitpakken, getuige ook de vele semi-transparante stoffen bij Prada.

Fendi blaast op

Karl Lagerfeld is ook de creatieve man achter de Fendi-vrouwenmode. Vaak leidt dit tot een overdaad aan effecten, want daar houdt Karl van. Van zich inhouden was nu ook geen sprake, maar het geheel straalde wel meer rust uit dan gebruikelijk.

Dat kwam vooral doordat er minder met kleurcontrasten werd gewerkt. Maar kleur was er in ruime mate, vooral rood in diverse gradaties.

Het accent kwam te liggen op vormen: kort en lang, nauwer en wijder. Sommige mouwvormen werden sterk opgeblazen. Zelfs korte rokjes oogden alsof ze extra wind hadden gevangen.

Door de bolle mouwen, de vele colletjes en fraai uitgevoerd smokwerk herinnerde de Fendi-mode aan het Victoriaanse tijdperk, maar op een lichte wijze, met hier en daar wat blote huid. Geen zwaarmoedige nostalgie, maar eerder een leuk spelletje met de tijd.

Het accent ligt op vormen bij Fendi (beeld: Fendi)

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.