John de Greef

Modeweek levert de stad New York 900 miljoen dollar op

Door John de Greef - 16 september 2015

John de Greef, moderedacteur van Elsevier is aanwezig bij de New York Fashion Week (NYFW). Dinsdag zag hij daar niet alleen de collecties van Diesel Black Gold en Narciso Rodriguez, woonde er de persoonlijke preview van Michael Kors bij, maar leerde ook dat de stad New York ‘very happy’ is met de modeweek. NYFW brengt meer in het laatje dan de U.S.Open.

Ontwerper Michael Kors onderstreepte het tijdens de persconferentie waarmee hij op een prettig eigen wijze een preview gaf op zijn Michael Kors Collection, die de volgende dag getoond zou worden: ‘Er gaat niets boven het “live” bijwonen van een modeshow, als je echt wilt weten hoe kleren staan, vallen en bewegen!’

Kors nodigt daarom ook altijd graag goede klanten uit voor zijn show en is blij met elke mediatechniek die de collectie zo dicht mogelijk bij zijn publiek brengt.

Het merendeel van de shows voor zomer 2016 in New York is via een livestream-verbinding direct te zien. En anders zijn vele foto’s en filmpjes direct of kort na de presentatie online wel beschikbaar.

Soms zijn de tickets van bepaalde shows ‘so hot’ en blijkt Nederland weer eens een zo klein (dus onbelangrijk) landje dat ik ook via het scherm de collectie moet bekijken. Een vorm van droogzwemmen, ik zeg het netjes, die weinig bevrediging geeft. Want zelfs vanaf rij vier ervaar je bij een modeshow meer dan met je neus op het scherm. En dat is wel zo handig voor een modecriticus.

Mode verslaat sport

Het hele circus rondom de live modeshows heeft ook een profijtelijke kant. Modevakblad WWD haalde de woorden van congreslid Carolyn Maloney uit New York aan. Zij kwam, zoals anderen al eens voor haar, met de berekening dat de NYFW 900 miljoen dollar opbracht voor de agglomeratie New York.

Daarmee is NYFW niet alleen groter dan de modeweken in Milaan en Parijs, maar verslaat ook de U.S. Open (800 miljoen dollar), de New York City Marathon (440 miljoen dollar) en de Super Bowl (550 miljoen dollar). De dollar was tijdens het schrijven van dit blog zo’n 89 eurocent waard.

Luchtig zwart goud

Het grote Italiaanse merk Diesel verkiest het energieke New York voor de presentatie van de vrouwenmodeshow boven het ‘eigen’ Milaan. Diesel heeft ook altijd een sterke band met Nederland gehad. Dus mag ik al jaren de Diesel Black Gold-collectie vanaf de eerste rij bekijken. Een voorrecht dat niet verhinderde om de naar zwart goud vernoemde speciale Diesel-collectie ook wel eens te punkerig dof te vinden. Of té Italiaans sexy (en dat is echt erotische bling-bling in het kwadraat).

De show met de Diesel Black Gold-vrouwencollectie voor zomer 2016, getoond in een gebouw naast de beurs op Wall Street, liet zien dat de relatief nieuwe creatieve man, de Noorse Andreas Melbostad, nu echt aan de slag mag om van Diesel, naast een groot jeansmerk, ook weer een designlabel te maken.

De collectie was, ondanks een stevige portie zwart naast wit, opvallend licht en luchtig. Dat was te danken aan de korte, maar interessant gevarieerde vormen van de jurkjes en aan de vele ‘open’ ajour-materialen die nu eens niet overdreven nostalgisch of superromantisch uitvielen.

Aangenaam modern was het geheel, zonder hinderlijk sterke referenties aan andere tijden. Zelfs tuinbroeken en verknipte hemdjurkjes leken bijna nieuw. En een zweempje sensualiteit maakte het nog aangenamer.

Modemeester Narciso Rodriguez

Ook vanaf rij vier was het genieten van het vakmanschap van Narciso Rodriguez. Hij plooit, drapeert, legt laagjes in diverse kleuren en weet het eindresultaat overtuigend sophisticated simpel te houden (wat het natuurlijk helemaal niet is).

Met een enkel groot geplaatst dessin, een enorme vage O, doorbreekt hij de vele uni-kleuren. Zelfs met wit katoen-zijde, dat toch wel erg sterk op gekreukt beddenlaken leek, creëerde Rodriguez fascinerende jassen.

Met twee rechte jurken waarover een bandenspoor van glansscherven was getrokken, toonde hij aan dat hij op z’n best is als hij al zijn raffinement aanwendt om het zo sierlijk en zo ingetogen mogelijk te houden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.