John de Greef

Couturier Frank Govers steekt Tielse Flipje naar de kroon

Door John de Greef - 22 oktober 2015

Naast het bekende Betuwse bessenmannetje Flip is ook Frank Govers in de jaren dertig geboren in Tiel. Daar wordt deze ‘brutale’ couturier nu geëerd met een kleine, maar charmante expositie met de titel: ‘Van Tiel tot toonaangevend’.

Even terug naar de beginjaren negentig. Couturier Frank Govers (1932 – 1997) aan de telefoon: ‘Schat wat héééérlijk om je stem te horen. Ben je nog altijd zo bééééldschoon?’

Ik wist dat de hartelijke begroeting helemaal niet zo hoogstpersoonlijk was. De volgende aan de lijn had min of meer dezelfde eer. Maar het gesprek had wel meteen een hoge mate van vertrouwelijkheid en vrolijkheid. En dat leverde zondermeer talloze quotes van Govers op, die wel wat censuur vroegen voor publicatie.

Als iemand de naam Frank verdiende was het Govers. Hij was op een grappige manier frank en vrij in zijn expressie. En geregeld was hij op vrij grove wijze vilein. Brutaal in zijn manier van kijken, spreken en ook zeker in zijn wijze van kleren maken.

Rood en paars

Geen andere Nederlandse couturiers (wel andere ontwerpers op mondiaal niveau en zeker zijn grote voorbeeld Yves Saint Laurent) lieten kleurcontrasten zo keihard botsen als Frank Govers. En hij vergat daarbij graag het ‘Less is More’-principe, als het om decoreren ging.

Govers startte ooit als etaleur en bleef ook als couturier altijd trouw aan het leveren van flink veel kijk-effect. Dat maakte ook zijn shows met veel optredende artiesten in het publiek tot aangename speltakels. En niet voor niets was de omslag van zijn autobiografie ‘Mijn leven in mode’ uit 1995 uitgevoerd in rood en paars.

Een opvallende kleurstelling die door de tentoonstellingsmakers als rode draad is aangehouden en zelfs het vele bessenrood van Tielse Flipje (zeer aanwezig in het museum) overstraalt.

Niet echt  ingehaald

Aan de verzameling Govers-couture, die nu tot en met 24 januari 2016 op de bovenverdieping van het leuke Flipje en Streekmuseum Tiel staat (met liefde bijeengesprokkeld van particuliere bruikleengevers die de Govers-kleding nog duidelijk koesteren) valt het heftige effect nog goed af te lezen.

Maar het verrassende en bijzondere ervan in de jaren zeventig en tachtig is nu moeilijker in te schatten voor toeschouwers, omdat de huidige mode juist de stijl uit die tijd nu weer zo waardeert.  En daarin schuilt eigenlijk een groot compliment aan de luxe bohemien-stijl van Govers. De tijd heeft zijn couture niet dramatisch ingehaald en doen vergeten, hoewel de  soms stevig aangezette vorm van zijn kleding wel duidelijk te dateren is.

Bij de opening van de tentoonstelling in Flipje en Streekmuseum Tiel bleek nog eens hoe geliefd Frank Govers en zijn kleurrijke couture nog steeds zijn bij gasten en sprekers. Daaronder presentator Hans van Willigenburg, zangeres Liesbeth List, die de officiële opening verrichtte, en Govers’ broer Henk.

Hij herdacht Frank Govers op fraaie en leuke wijze. Hij memoreerde de enorme energie van zijn creatieve broer, maar merkte ook op: ‘Frank had een dikke duim, hij fantaseerde hele verhalen die hij zelf ging geloven’.

Opperrobijn

De couturier werd ook weer eens ‘Opperrobijn’ genoemd. Dit naar aanleiding van de bekende televisiecommercials voor wasmiddel Robijn.  Daarin stelde Frank Govers op beslist nichterige toon de veel herhaalde vraag:  ‘Mooie blouse heb je aan. Nieuw?’ Een zondermeer grappige en effectieve reclame die wel dreigde om de creatieve erfenis van Govers te overleven en te overschaduwen.

Met de huidige expo eert Tiel terecht een zoon die meer aandacht verdient. Hoewel naast zijn couture, Govers zijn uitgesproken en geëtaleerde homo-zijn, in een tijd waarin dat niet voor de hand liggend was, ook beslist een goed onderwerp zou zijn voor een groter eerbetoon.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.