John de Greef

Hermès en Chanel tonen in Parijs mode voor alle leeftijden

Door John de Greef - 06 oktober 2015

John de Greef heeft zijn pc-scherm in Nederland verwisseld voor een plaats aan de catwalk in Parijs en doet nu ‘live’ verslag over de shows met de vrouwenmodecollecties voor zomer 2016.

Toegegeven, via alle bewegende en stilstaande beelden van de modeshows, direct of een paar uur later al te bekijken via pc of tablet, vallen de modeshows best te volgen. Soms zie je zelfs achter de pc veel meer dan toeschouwers ter plekke.

Zo was de livestream van Dior een heel goede registratie vanuit diverse hoeken met oog voor detail en overzicht. Met veel plezier heb ik dan ook de parade gezien vol nieuwe, luchtige interpretaties van ouderwets ondergoed gecombineerd met opvallend draagbare pakken en jasjes. En wat was al die blanke lingerie voor in het daglicht geraffineerd geconstrueerd.

Maar toch, naar het werkelijk effect op het publiek in de zaal blijft het gissen. Zat er nou een pikant randje aan de romantiek of was het een en al jonge onschuld? De overdaad aan ridderspoor-bloemen (giftig) die met duizenden en duizenden over het exterieur en in het interieur waren geschikt kregen via social media wel veel oh’s en ah’s.

Maar de mode? Het blijft gissen van een afstand.

Complexe plooien

Dus liever ter plekke om alles te noteren. Zoals het applaus voor de Belgische Veronique Branquinho. Dat zwol zo hard aan toen de ontwerpster zich na de finale vertoonde dat ze er even verbaasd-geschrokken van op keek.

Alle bijval was terecht voor Branquinho die met een imposante collectie vol wijduitwaaierende jurken terug greep op haar eerste successen uit de eindjaren negentig.

De modelmeisjes waren zinnebeeldig geblinddoekt met een reepje voile. Een combinatie van kinderlijk en geraffineerd volwassen. Dat effect sprak ook uit ontwerpen. Ze leken simpele meisjes-maxi-jurken, maar met macramé-werk, met complexe plooien, sensuele transparantie en verfijnde ruches  kregen ze een tijdloze en leeftijdloze schoonheid.

In de recente Elsevier STIJL Vrouwenmode komt Veronique Branquinho uitgebreid aan het woord in een interview dat modejournalist Georgette Koning met haar had.

Alle leeftijden

Met haar tweede collectie voor het luxe leer- en modehuis Hermès wist de Franse ontwerpster Nadège Vanhee-Cybulski op voortreffelijke wijze aan vele vrouwen van zeer uiteenlopende leeftijden te denken.

Viel haar vorige collectie hier en daar wat ouwelijk uit, voor zomer 2016 wist ze jonger en ouder, brutaler en decenter, opvallend kleurig (okergeel of fel Hermès-oranje) en neutraal wit samen te voegen tot een smaakvol, sophisticated geheel. Veel verschillende elementen, maar een bijzondere heldere lijn overheerste.

De ontwerpster dacht met een paar kaftantunieken ook aan vollere vrouwen. En omdat niet iedereen op slippertjes met hoge hak wenst te stappen, waren er ook heel veel stevige sneakers. Ook in oranje. Alles even mooi? Nou een paar theedoekruiten maakten op mij een iets te huishoudelijke indruk, maar ongetwijfeld zullen ze anderen juist aantrekkelijk lijken.

Chanel-vlucht SS-2016

Chanel verbouwde het Grand Palais tot een supercleane airport, inclusief grondpersoneel en gestroomlijnde balies. Ook met de Chanel-collectie Spring-Summer.

2016 werd geknipoogd naar het uniform van de stewardess waar altijd die klare, functionele lijn van de jaren zestig inzit. De tijd dat we optimistisch de toekomst in de lucht zochten met ruimtereizen.

Maar met romantische ruches, geappliqueerde lapjes, lange rokken over broeken, korte pakjes met stevige stappers en heel veel frisse kleurtjes, maar ook grauwere jeans vloog de Chanelmode op prettige wijze alle kanten op. Bijzonder was de voorliefde om onder en bovenzijde van bijna alle outfits in dezelfde opvallende materialen en kleuren uit te voeren zoals gebruikelijk bij originele Chanel-mantelpakjes.

Opvallend was ook het credo van de hemelsblauwe oogmake-up als een oogmasker of de schaduw van een forse zonnebril over de neus en wenkbrauwen aangebracht.

Aan de achterkant ging het haar met twee staarten in een klem. Malligheid die nauwelijks afleidde van de overvloed aan suggesties voor allerlei vrouwtypes: van Oosterse prinses tot Scandinavische stewardess.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.