John de Greef

Ligt er echt een bom onder de shows in New York?

Door John de Greef - 14 februari 2016

John de Greef blogt over de New York Fashion Week die donderdag 11 februari van start ging met een giga-mode- en muziekhappening van Kanye West. Én met het snel verspreide nieuws dat modeshows hun langste tijd wel hebben gehad.

Maar in New York is het: the shows must go on!

Geen seizoen

Tom Ford zegde zijn aangekondigde show in New York kort voor de New York Fashion Week (NYFW) af. Hij deed dat vlak nadat het Britse Burberry bekend maakte voortaan de collecties voor man en vrouw tegelijk te presenteren. En het getoonde als niet-seizoensgebonden mode direct in de verkoop te brengen via eigen clicks of bricks (internet-store of ‘stenen’ Burberry-winkels).

Seizoensloos, want bestaat er in de grote modewereld nog echt voor- of najaar? Prada toont ook al een tijdje bont in de zomercollectie, want warmte en kou heersen mondiaal tegelijkertijd.

Het recent gestarte, maar nu al  überhippe Vetements in Parijs wil voortaan de show voor vrouwen vervroegen en binnen een recordtijd de kleren voor vrouw én man in de winkel hebben. Tom Ford verzuchtte vanuit Londen dat ‘We al te lang met een modekalender en een systeem uit een ander tijdperk werken’

Smartphone is schuldig

Boosdoeners zijn onder meer de smartphones die op het moment van een modeshow alle mensen in alle wereldstreken met foto’s en video’s van het allernieuwste prikkelen.

Maar om het te dragen moeten al die fervente en blijkbaar hongerige modeliefhebbers maanden wachten. En dat blijkt onaangenaam.

En in die tijd weten machtige modeconfectie-merken als Zara en H&M de meest opvallende items van de catwalk sneller te interpreteren tot goedkope kleren dan de dure designers hun zelf ontworpen modewaren kunnen produceren.

Instant-bevrediging

De vraag is of de groep met een niet te stillen instant-bevrediging (ik zie het, dus wil ik het nu!) echt zo groot is. Bij filmtrailers wacht de massa ook rustig op de première.

Maar feit is dat veel mode op het moment van de eerste vertoning in de winkel al veel verrassing en bekoring kwijt is door de wervelwind van afbeeldingen op blogs en social media.

En het hele op hol gedraaide systeem van allerlei tussen- en pre-collecties om het aanbod wel voortdurend fris te houden levert wel erg veel druk op modeontwerpers en de luxe kledingindustrie. Met allerlei afvallers, zoals Raf Simons die zijn droombaan bij huize Dior opgaf om weer rust te hebben.

Mondiale West!

Enfin, de Amerikaanse muzikant en parttime modeman Kanye West weet juist wel voortreffelijk de spanning op te bouwen en met zijn allang aangekondigde cd-lancering annex modeshow voor winter 2016/17 doel te raken. Zijn inmiddels derde Yeezy-sportswear-collectie in samenwerking met Adidas, die niet veel afwijkt van de vorige, werd met meer dan het gebruikelijke aplomb gepresenteerd.

In Madison Square Garden met veel betalende toeschouwers en West-fans op de 18.000 plaatsen, nog wat vakpubliek en veel familieleden uit de aangehuwde Kardashian/Jenner-clan met roze en witte bontjassen en dito haren.

Via 700  bioscoopschermen konden wereldwijd nog meer West-liefhebbers genieten van het megalomane modespektakel met veel donkere modellen, enkele supermodellen van weleer en vooral de release van het West-album The Life of Pablo.

Het duurde lang, erg lang. Het was een vreemde combinatie van kitsch en kunst (Vanessa Beecroft was als performance-artieste betrokken bij het neerzetten van het somber kijkende modellenleger). De mode leek ondergeschikt aan de muziek. Maar de almachtige West bewees wel dat een show zijn waarde heeft.

Volwassen Wu

Maar ook in de slagschaduw van zo’n giga mode- en muziekhappening bleven intiemere presentaties overeind. Ontwerper Jason Wu bracht een damesachtige collectie met een flinke scheut sexy in zijn smaakvolle cocktail vol tegenstellingen.

Met contrasten als uni-kleurig naast weelderige bloem- en ruitdessins, blootgeven (doorkijk-stof en kant) naast keurig bedekken en wapperende veren die contrast leverden met sobere materialen.

Wu liet zien dat hij terecht ook de ontwerper van de Boss-vrouwenmode is, en goed kan werken voor volwassen vrouwen met af en toe wat aangename speelsheid in het modebeeld. Een najaarsmode waarop veel vrouwen best nog wel willen wachten. Hoewel een tweet van mij over de chique Jason Wu-show (waarschijnlijk de eerste op het net) binnen 24 uur door bijna 17.000 voornamelijk jonge modeliefhebsters wereldwijd werd bekeken.

Wol in de spotlight

International Woolmark (van vroeger: ‘ Liever naakt, dan namaak’- campagnes ter promotie van zuiver scheerwol) koos de NYFW voor een goedbezochte modeshow tevens wedstrijd.

Een indrukwekkende jury met onder andere André Leon Talley, vroeger moderedacteur van de Amerikaanse Vogue, Imran Amed, de oprichter en baas van het momenteel zeer populaire Business of Fashion, Tim Blanks, de autoriteit die schrijft voor  Business of Fashion en Stefano Tonchi, hoofdredacteur van W Magazine. Zij kozen als winnaar van Womenswear International Woolmark Prize 2016 het Britse Teatum Jones- duo.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.