John de Greef

Marc Jacobs sluit modeweek New York grandioos en romantisch af

Door John de Greef - 19 februari 2016

John de Greef blogt over de New York Fashion Week en de collecties voor winter 2016/17. Ontwerper Marc Jacobs presenteerde als laatste zijn overdreven gevoel voor romantiek met te grote kleren en Victoriaanse doorkijkrokken.

Het was een lange modeweek in New York. Het slot kende tal van goede shows van beroemde modenamen.

Veren

Alles wat Michael Kors op de catwalk brengt, wordt ook geproduceerd en te koop aangeboden. Tijdens de preview, de dag voor zijn show, onderstreepte hij dit, want bij andere designers lopen er ook ontwerpen louter voor de show mee, aldus Kors.

Dagelijkse draagbaarheid is dan ook een belangrijk kenmerk van Kors’ collectie. Maar dat betekent zeker niet dat het er alledaags uitziet.

Met veel veren (‘Overdag dragen!’ adviseert Kors) en andere versieringen, glitter, rokjes vol sexy inkepingen en een franje van repen, smalle jarenzeventigjasjes en grote, korte bontjassen (in nerts met intarsia van bloemen) en sterke kleuren als lila en mimosa (voor hele outfits) weet de ontwerper gewoonheid te vermijden.

Diana Ross

De soundtrack liet Diana Ross horen en haar smalle silhouet en expressieve stijl uit haar succesjaren tekenden zich af in veel Kors-kledingstukken. Maar zonder dat het een parade van nostalgie werd.

Michael Kors weet ook altijd mannelijke elementen (truien met te lange mouwen en Engelse ruiten) er uiterst elegant uit te laten zien. De enkele mannen die hij mee liet lopen tussen alle verschillende vrouwen bleven overigens als modieuze heren met een voorkeur voor klassiek goed overeind.

Onderkoelde sensualiteit

Ontwerper Jason Wu leverde zijn beste collectie ooit voor Boss. Misschien dat de laatste jurken iets moeilijker waren te waarderen door de keuze van pluizig of te sierlijk fladderend materiaal, maar het grootste deel van het getoonde was messcherp gesneden. Zoals jurken en pakken waarbij bochtige lijnen de kleren opsierden.

Het draaide bij Boss om onderkoelde sensualiteit in grote kronkellijnen uitgevoerd in stofnaden, en om een mix van diverse materialen en kleuren. Het knappe was dat de kleren zowel elegant als soms ook ‘carrière-representatief’ uitvielen (het is immers ‘pakkenmaker’ Hugo Boss voor wie Wu werkt).

En stuk voor stuk was alles zo interessant ontworpen en mooi uitgevoerd dat veel kledingstukken seizoenen lang de lieveling in de garderobe van de volwassen vrouw kunnen worden.

Geforceerd jong

Na het goede debuut van het nieuwe DKNY-ontwerpteam voor de aankomende zomer, maakte de tweede DKNY-collectie voor winter 2016/17 een wisselende indruk. Te veel geforceerd jonge elementen (blote ruggen, splitten in wapperende panden en weinig subtiele teksten als decoratie) haalden de collectie uit koers.

Hoewel jonge DKNY-fans het wellicht precies andersom zien.Volumineuze parka’s , verkorte  jacks en jurken opgebouwd uit meerdere ‘blokken’ van verschillende stof leken goede stukken voor een minder meisjesachtige klant.

De finale was weer een kinderlijke ode aan brutale streetwear met veel kreten op sweaters. Dus even af wachten welke richting DKNY nu echt op wil en welke clientèle er bediend gaat worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Sophisticated-sober

Ralph Lauren zag dit keer af van een overheersend styling-thema: dus nu geen cowboys, geen matrozen of een romantische Anna Karenina-stoet. Wel een uitgebreide serie vrouwenkleren in duister en lichter taupe waarvoor inspiratie in de mannenkast was gevonden. Elegant, chic en sober tegelijk.

Voordat het allemaal te ingetogen werd met donkere ruiten liet Ralph Lauren lange franjes swingen en barokke dessins op kamerjassen en korte kamerjasjes schitteren.

En natuurlijk waren er de gebruikelijke sophisticated avondjurken om feestelijk naar de finale en de staande ovatie voor de 76-jarige Lauren toe te werken. Ditmaal avondmode met matglanzend goud en plissé.

Beestenhuiddessins

Bij de Calvin Klein Collection kwam er zo veel aan bod per outfit en aan diverse series (pakken, jurken en jassen in een complexe ‘deconstructed’ stijl, diverse uitvergrote beestenhuiddessins, een mix van ruiten, satijnglans, bontkragen en stevige repen leer en allerlei ontwerpen met grote platte edelstenen als visueel vuurwerk) dat het geheel bijna geforceerd en te ideeënrijk aandeed.

Maar per stuk en per onderdeel was het genieten. Vooral als er iets spaarzamer met effecten werd omgesprongen was de overtuigingskracht het grootst. Voorbeelden: sierlijke mannenpakken en met een enkele forse, platte mineraalsteen gedecoreerde jurken.

Superromantisch

Het meest actuele aspect van de gigantische Marc Jacobs-collectie werd gevormd door de bewust tot té grote proporties opgeblazen jassen en jacks. En de wat kinderlijke en schijnbaar lukraak geplaatste decoraties met veel glitter.

Over de enorme witgelakte houten showvloer liepen modellen onder het geluid van slechts een eindeloos herhaald belletje hun rondjes. Ze liepen wonderbaarlijk makkelijk op extreem hoge plateauzolen.

Ze namen daarbij veel ruimte in want hun rokken en wijde jurken refereerden aan Victoriaanse tijden of deden denken aan de eeuwenoude Spaanse hofkleding.

Met kapsels van plat op het hoofd gedrukte krullen die gelegenheidsmodel Lady Gaga bijna onherkenbaar maakten. Nostalgisch was het, maar ook eigentijds. Zeker de lange jurken in transparante voile. Victoriaans 2.0. Het spektakel vormde een grandioos einde van de modeweek in New York.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.