John de Greef

Een rijke renaissance in modestad Milaan

Door John de Greef - 29 februari 2016

Soms is twijfel goed. De vraag of al die kostbare modeshows maanden voor het betreffende seizoen wel zin hebben in deze Instagram-tijd van ‘nu zien, dus nu hebben!’ blijkt bijzonder nuttig. Het heeft de ontwerpers in ieder geval aangezet om met veelzijdige collecties met vooral een kleurige en rijke kijk op romantiek te komen.

Woest-aantrekkelijk

Veel voorgestelde mode in Milaan lijkt verleidelijk en speciaal genoeg om op te wachten tot herfstseizoen 2016 (waarvan de eerste verkoop al voor de zomervakantie start in luxe winkels).

Het Dolce & Gabbana-duo maakte van hun modeshow zelfs een hoogglanzend sprookje om de aloude prinses in de vrouw te verleiden met veel luxe bewerkte outfits.

Prada kwam met een wat ruwere en nieuwere kijk op romantiek in een werkelijk woest-aantrekkelijke, zeer Prada’ske en uiterst diverse collectie.

En Marni combineerde op weergaloze wijze kleuren en opmerkelijke volumes die zowel nostalgisch als nieuw waren.

Naamloos-29

Dolce & Gabbana (foto: catwalkpictures.com)

De modeweek voor winter 2016/17 begon in Milaan met een powerlunch waarbij de grote namen van de Milanese modehuizen, de internationale modemagazines en de Italiaanse mode-industrie een hart onder de riem gestoken kregen van de Italiaanse minister-president Matteo Renzi.

Wedergeboorte

Italiaanse mode en met name de creatieve sector in Milaan is en blijft zeer belangrijk. Dat was de boodschap van de ontspannen premier bij de bijeenkomst die uitliep en waardoor de show van Gucci een vertraging van ruim vijf kwartier opliep.

Een Gucci-show waarmee Gucci-ontwerper Alessandro Michele met veel vormen (vooral poffende mouwen), weelderige versieringen en engeltjes zijn interpretatie van de oude Italiaanse Renaissance gaf voor komend najaar.

Michele blijkt met zijn speelse en eigenwijze kijk op de romantiek die hij sinds een jaar voor Gucci brengt, momenteel dé grote gangmaker in de mode. Samen met veel herkenbare invloed van het modecollectief Vetements uit Parijs (verknipte streetwear en uitvergrote volumes) prikkelde het de ontwerpers in Milaan tot een artistieke wedergeboorte. Milaan concurreert weer creatief met Parijs.

Prada’s alchemie

Een amalgaam van stijlen en ideeën: vergrote jasjes, grillig geschilderde dessins en filmposter-afbeeldingen, Hollywood- en jaren veertig chic, sobere Britse klassieke ruiten, brokaat, witte korsetten over marinewollen jassen (en witte matrozenpetten), stoer doorstikwerk en weelderig bont en een mix van winter en zomer.

Miuccia Prada bleek een alchimist. Ook al levert deze collectie geen goud op aan stijgende winst voor Prada, creatief was het een voortreffelijke tour de force.

Altijd sexy

Huize Versace, sinds 1997 onder de creatieve leiding van Donatella Versace, tracht met wisselend effect het oude succes te handhaven. Een succes dat vooral in de jaren tachtig en de beginjaren negentig formidabel was, maar ook nauw verbonden met een exorbitante sexy stijl die niet fluisterde maar schreeuwde.Naamloos-23Versace weet de eigen uitgesproken codes te voorzien van moderne referenties (foto’s: AFP)

Des te knapper van Donatella en haar team dat ze al slalommend de uitgesproken Versace-codes weet te voorzien van moderne referenties.

Voor winter 2016/17 deed ze het met gestroomlijnde sport-invloed, ijselijke pastels, overal inkepingen en wilde Barok-dessins in een opvallend kleurige 2.0-uitvoering.

En dat alles natuurlijk met veel uitgesproken sensuele suggesties. Zeker niet ieder haar/zijn smaak. Maar ja, het is en blijft Versace!

Fendi golft en deint

De harde, geometrische lijn die creatief leider Karl Lagerfeld graag toepast in zijn werk voor Fendi ontbrak dit maal. Absoluut geen gemis.Fendi’s golvende en deinende lijnen (foto’s: AFP)

Met honderden golvende ruches (ook aan hoge laarzen), deinende lijnen en speelse kleurbanen (ook in bont) kreeg Fendi een geslaagde romantische make-over. Opvallend ook hier: de grote volumes in mouwen.

Emporio-geometrie

Giorgio Armani heeft zo zijn geheel eigen visie. Hoewel ook hij meegaat in de trend om te spelen met volumes. Maar alles in de aanpak van de Emporio Armani-show blijft vooral uitgesproken Armani. Hij gaf dit keer afleiding met kleurige vierkantjes, driehoeken, cirkels en contrastbanen.De eigen visie van Armani (foto’s: catwalkpictures.com)

Een grappige geometrie die aan de succesvolle Memphisgroep-ontwerpen uit de jaren tachtig herinnerde en leuk was om weer te ontdekken op een catwalk.

Plein overdondert

De Duitse Phillipp Plein is een relatieve nieuwkomer in Milaan die graag de hele mode-scene overdondert met giga-happenings.

Ook zijn populaire kleren, ditmaal een combinatie van futurisme, punk, streetwear en soms nogal op de spits gedreven sensualiteit worden compleet overstraald door de show. Terwijl een deel van de Plein-kleding toch een flink showgehalte heeft meegekregen op de ontwerptafel.

Marni

Marni-ontwerpster Consuelo Castiglioni verraste met een eigentijdse vertaling van oude kostuums. De referenties aan de Renaissance waren duidelijk: weelderige dessins, rijke glanseffecten en mouwen die als een lampion of omgekeerde schapenbout breed uitvallen boven de pols.AFPMarni showde een van de beste collecties in Milaan (foto’s: AFP)

Cape-achtige vormen deden aan kazuifels denken. Veel oudheid, maar op zo’n fraaie manier vertaald naar een romantiek en een garderobe die niet te nostalgisch maar wel heel actueel overkwamen. En wel zo dat Marni een van de beste collecties in Milaan op haar conto mag schrijven.

Er was eens…

De receptuur van de Dolce & Gabbana-shows en de collecties is bekend. Men neme een rijke inspiratiebron (liefst iets van het oude Sicilië) en vertale die met exorbitante speelsheid tot een sensuele, beslist oogstrelende, maar ook veilige show en collectie.AFPDe magie van Dolce & Gabbana werkte weer (foto’: AFP)

Als tovernaressen pasten de heren Dolce en Gabbana hun bekende formule nu toe op de wereld van bekende sprookjes. Inclusief dessins van giftige appels, motieven van dwergen, complete feestjurken voor prinsessen, het jasje van de prins te paard, de haarstrik van Assepoester, veel koninklijke glitter en glans en ook nog wat grappige katten van de heks. En zie, de magie werkt. Het geheel betoverde zowaar, ondanks het bekende verhaaltje.

En in het sprookje was ook nog plaats voor de volumineuze pofmouwen zoals ‘onze’ echte prinses Beatrix ze graag extra royaal droeg.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.