John de Greef

Chanel doet het eenvoudiger, maar pakt ook dat groots aan

Door John de Greef - 23 maart 2016

Na New York en Milaan blogt John de Greef over de modeweek in Parijs waar de collecties voor winter 2016/17 over de catwalk gaan. Dinsdagochtend was het tijd voor Chanel. Het beroemde merk dat traditiegetrouw met een meer dan grootse aanpak de mode van Karl Lagerfeld openbaart.

Na levensecht nagebouwde boerderijen, brasserieën, supermarkten en een complete luchthaven was nu de luxe, en betrekkelijke eenvoud van een couture-salon het decor bij Chanel. Dat legde weer eens het accent op de Chanel-collectie, die -zoals te verwachten – vooral typische Chanel-elementen toonde. Die leken klaar voor hun zoveelste revival.

Givenchy tussen kunst en kitsch

Na de imposante show met veel  lingerie-inspiratie voor deze zomer in de open lucht en ondergaande zon in september 2015 in New York toonde Givenchy nu weer thuis in Parijs. In het gerenoveerde Carreau du Temple dat voor de gelegenheid was volgebouwd met een hoog houten labyrint.

Daardoor had iedere bezoeker goed front row-zicht op de mode, maar slechts op enkele andere gasten. Niet op de wel ergens aanwezige Bradley  Cooper. Wel in mijn blik: een enthousiast klappende en zowaar veel lachende Kanye West met zijn – bij modeshows onvermijdelijke –  schoonmoeder aan zijn zijde.

Givenchy-ontwerper Ricardo Tisci meandert met zijn mode graag tussen kitsch en kunst. Voor de najaarsmode was er voor de sier en de dessins gekeken naar het oude Egypte. Dat leverde artistieke patronen op met scarabee-motieven, Kohl-ogen en nog wat rijke en antieke elementen geleend van de farao’s.

En luipaard, ooit gedragen door Egyptische priesters en voor volgend jaar het favoriete patroon bij bijna iedere ontwerper.

Tisci combineerde daarbij ook nog achttiende eeuwse uniformen (denk aan die mooie manchetten vol extra dus onnodige, maar ó zo chique knopen).

Maar met allerlei korte jurkjes, sexy jackjes en goedkoop ogende, maar ongetwijfeld afschuwelijk dure slangenhuidpatronen kwam de meer commerciële banaliteit weer nabij om het culturele niveau te nivelleren.

Helaas bleken wat hakken te hoog, waardoor enkele modellen met scheve voeten en tranen in hun ogen door het doolhof trokken. De ingewikkelde looproute bracht ook de finale in gevaar. Een groot deel van het publiek vertrok voor de modellen, stevig stappend of strompelend, hun ererondje langs alle front row-seats konden volmaken.

Hermès is sophisticated sober

De ontwerpster Nadège Vanhee-Cubulski  toont aan binnen enkele seizoenen een wel zeer stevig grip op de teugels van het Hermès-beeld te hebben. Ze houdt het geheel bewust aan de ingetogen kant maar zette de mouwvormen extra breed en soms extra lang aan.

Zelfs iets wildere Hermès-sjaal-motieven in de vorm van palmbladen verwekten geen al te heftige effecten. Andere typische Hermès-sjaalmotieven waren monotoon uitgevoerd.

Hoewel geen kledingstuk naar saai neigde, daarvoor was er te goed nagedacht over iedere bijzondere constructie en decoratie, die zelfs als hij bestond uit honderden sierspjjkertjes nog chique aandeed.

Geen gekte of moedwillig opvallende mode, maar een collectie vol begerenswaardige outfits, hier en daar met wat referenties aan monnikspijen, maar uitgevoerd in de meest luxe materialen. Met uiteraard veel soepel leer, want Hermès is en blijft een lederwarenhuis ooit begonnen als zadel- en paardentuigmaker.

Een Hermès-collectie vol begerenswaardige outfits (foto’s: catwalkpictures.com)

Exotische leersoorten bleven dit maal buiten beeld. En dat was slim gezien de recente controverse over ellende met krokodillenfarms die mogelijk verbonden waren aan huize Hermès.

Buiten demonstreerde maandagmiddag voor de Hermés-show een meisje halfbloot tegen dierenmisbruik. Moedig gezien de winterkou. Om haar nek een grijze zwanenhals (nee, niet van de loodgieter) die haar boodschap niet duidelijker maakte.

Chanel: Front Row Only

De uitnodiging voor de Chanel-show toonde een Karl Lagerfeld-tekening van zo’n gouden couture-stoeltje en de tekst Front Row Only. En net als bij  de Givenchy-show zondagavond zat het publiek nu dinsdagochtend bij Chanel allemaal vooraan.

Vooral alle hoofdredactrices, want naast rokjesdag kent de modekalender in Parijs ook hoofdredactrices-dag. Geen glossy-opperdame wil of mag de Chanel-show missen.

Langs de meer dan duizend gouden stoeltjes in lange rijen onder het hoge dak van het Grand Palais gingen slechts enkele broeken. Drie daarvan werden gedragen door Chanel-heren die beter in de coulissen hadden kunnen blijven. Chanel-aantrekken is het voorrecht van vrouwen.

Karl Lagerfeld bracht met deze collectie vooral een eerbetoon aan rokken (vaak onderdeel van het Chanel-pakje) en jurken (inclusief het kleine zwarte jurkje en enkele witte kanten exemplaren).

Chanel (foto: catwalkpictures.com)

Dophoedjes en parels, biezen en veelkleurig tweed, allerlei aspecten uit het bekende Chanel-arsenaal waren present. Maar, ondanks de grote schaal van de enorme show, alles iets meer bescheiden. En dat maakte dat al die Chanel-elementen weer een stuk eigentijdser oogden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.