John de Greef

Genieten van Givenchy’s weldadige elegantie in Den Haag

Door John de Greef - 30 november 2016

Met de modetentoontelling ‘Hubert de Givenchy: To Audrey with Love’ heeft het Gemeentemuseum Den Haag een gegarandeerde publiekstrekker.  Zalen vol charmante couture en zoete herinneringen aan de bekende actrice Audrey Hepburn.

Hij is nu behoorlijk doof en daardoor wat minder alert, maar nog altijd opvallend lang en charmant. De Franse couturier Givenchy heet officieel Hubert James Marcel comte Taffin de Givenchy en is dus een graaf. Door zijn adellijke houding en opvallende lengte kreeg hij de bijnaam ‘Le Grand’.

Grote graaf

De grote couturier die in februari negentig wordt,  kwam zelf naar Den Haag. Voor de opening van de tentoonstelling waarbij zijn mode als ode aan de half-Nederlandse Audrey Hepburn (1929 – 1993) is geëxposeerd. In 1988 opende Hubert de Givenchy samen met Audrey Hepburn daar ook al eens een mode-expositie.

Nu kwam de modeontwerper-in ruste met vele dierbare herinneringen aan zijn muze en vriendin Hepburn. Vriendelijke reminiscenties die hij graag deelde tijdens interviews en een lange persconferentie. Daar verklaarde hij ook hoe hij als 26-jarige couturier in de beginjaren vijftig bij de eerste kennismaking met de twee jaar jongere Hepburn dacht de beroemde actrice Katharine Hepburn te mogen ontmoeten.

PARIS, FRANCE - UNSPECIFIED DATE: Fashion designer Hubert de Givenchy and actress Audrey Hepburn during 1982 in Paris, France. (Photo by 1645/Gamma-Rapho via Getty Images)
Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy in Parijs, 1982, Foto: Jacques Scandelari; courtesy Hubert de Givenchy

Nederlandse genen

Aanvankelijk zag Givenchy weinig in Audrey, een frêle danseresje. Maar al snel was door haar vasthoudendheid de basis gelegd voor een samenwerking en een vriendschap die met deze ode/mode-expo zelfs de dood lijkt te overstijgen.

Hubert de Givenchy sprak in Den Haag met emotie over Audrey Hepburn. De kracht waarmee ze haar zware taak als Unicef-ambassadrice op zich nam, weet hij uiterst charmant aan haar sterke Nederlandse genen.

Bewuste eenvoud

De sophisticated eenvoud die actrice Audrey Hepburn in films en privé graag uitdroeg met haar garderobe en die haar tot een nog steeds actueel mode icoon maakte, stemde voortreffelijk overeen met de stijl van ontwerpen van Hubert de Givenchy.  Hij werd beroemd om zijn weloverwogen, maar sierlijke eenvoud, zoals witte zwierige bloezen die op diverse wijzen waren te combineren.

0634453 Hubert de Givenchy Cocktailensemble van roze zijde, bestaande uit een mouwloze jurk met ceintuur en een wijde jas.
Hubert de Givenchy, ensemble, najaar 1960, gedragen door Audrey Hepburn in ‘Breakfast at Tiffany’s (1961). Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Juist dat typische doeltreffende aspect van zijn ontwerpen tekende zich later minder duidelijk af. Hoewel Hubert de Givenchy tot hij in 1995 terugtrad uit huize Givenchy zich nooit verloor in te theatrale effecten.

Weldadige charme

Voor liefhebbers van de historie van de mode met een scherp oog voor dergelijke moderne vormgeving biedt de expositie goede voorbeelden.

Maar wie zich graag onderdompelt in de weldadige sfeer van elegante couture en film-nostalgie kan zeker volop genieten. De inrichting en de vele goedgekozen ontwerpen vormen samen met posters, tekeningen en boeketten een en al geruststellende bekoorlijkheid.

Meer dan mode

Naast de modetentoonstelling ‘Hubert de Givenchy: to Audrey with Love’ , die loopt tot en met 26 maart 2017’, biedt het Gemeentemuseum Den Haag tot en met  22 januari 2017 ook de flinke beeldhouwoverzichtsexpositie ‘Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20e eeuw’.  En daarbij tot en met 12 februari 2017 het fascinerende figuratieve schilderwerk van de Amerikaanse Alice Neel.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.