stijl

Eigentijdse mannen kunnen weer een ‘wolletje’ aan

Door John de Greef - 16 januari 2013

Al jaren bezig met iets wat juist niet moet worden gezien. Dat zijn Martijn Licht (44) en Jan Willem Onderwater (41), de mannen achter het merk Passeggio, waarmee ze het zogenoemde noshirt aan de man brengen.

Zeven jaar geleden besloten ze, beiden als interim-marketingmanager gestationeerd bij hetzelfde bedrijf, een eigen product in de markt te zetten.

Het werd het onzichtbare onderhemd. Uit persoonlijke ergernis.

Omdat ze zagen dat veel mannen, net als zij, onder hun hemd een wit T-shirt droegen. Duidelijk zichtbaar. Zeker als het hemd met enkele knoopjes open wordt gedragen, oogt dat onaantrekkelijk.

Vaak te ruim, vaal en met een uitgelubberde boord. ‘Wel fijn voor het opvangen van transpiratie,’ zegt Onderwater, ‘maar als je zoals wij – en veel Nederlanders – langer bent, piept zo’n T-shirt snel uit je broek.’

‘Een T-shirt is geen ondershirt.’

De zakenpartners zijn stellig: ‘Een T-shirt is geen ondershirt.’ Een inzicht dat flinke research vereiste, maar nu weten ze alles over ontwerpen, de beste productiemethoden, de hoogste kwaliteit, platte naden zonder kriebelende aangenaaide etiketten en over het frequent reinigen van onderkleding. ‘Zo’n hemd moet toch tientallen keren in de was en de hete droger kunnen, zonder te krimpen of te draaien.’

Kennis die ze ook verkregen via andere mannen. Met hun eigen ideeën gingen de Passeggio-heren op zoek naar het ideale ondershirt. Slank gesneden zodat het hemd of pak erboven beter toonde. Lang genoeg en van achter extra verlengd. En voorzien van een V-hals, zodat het buiten beeld bleef als het hemd erboven open werd gedragen.

Merktrouw

Het eerste geslaagde prototype werd aan circa vijfhonderd mannen uitgedeeld tegen de belofte dat zij feedback leverden. Die kwam er, samen met de eerste merktrouwheid.

Onderwater en Licht weten nu dat mannen wel een korte mouw willen, maar dat die zich niet mag aftekenen door het overhemd; welke maten precies passen; dat een ‘huidkleurig’ alternatief voor wit gewenst was, maar dat het beslist niet een roze tint mocht zijn.

Het werd een zandkleur die geen enkele associatie met damesondergoed oproept en niet zichtbaar is onder een licht hemd. Ook bleek de V-hals voor sommigen te diep.

De fijnste merinowol

Er zijn nu twee varianten, te koop via passeggio.com en mannenmodewinkels. Het katoenen onderhemd, met wat van de synthetische vezel elastan voor de rekbaarheid, is er ook in een lichtgewicht uitvoering voor hete dagen.

Voor koude dagen is het ‘noshirt ice’ gelanceerd, gemaakt van de fijnste merinowol zodat de man in de winter zonder rillen of zweten zijn auto in- en uit- kan stappen, maar ook behaaglijk binnen kan werken.

Een luxe, comfortabel wolletje van 60 euro, dat volgens Passeggio niet dagelijks in de was hoeft. Ze hebben het getest.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.