stijl

Nieuwe Dove-reclame een hit op YouTube

Door Shari Deira - 23 april 2013

Cosmeticamerk Dove boekt veel succes met een nieuwe reclame. Een filmpje waarin vrouwen worden getekend op basis van hun eigen observaties en nogmaals met een beschrijving door anderen, is al miljoenen keren bekeken op YouTube.

In het filmpje omschrijven vrouwen kenmerken van hun gezicht. Op basis daarvan gaat politietekenaar Gil Zamora aan de slag. De deelnemers weten van tevoren niet dat ze worden nagetekend.

Zamora maakt later nog een tekening op basis van de observaties van anderen. In bijna alle gevallen is de tweede tekening minder flatterend dan de eerste.

Parodie

De reclame is met ruim 21 miljoen views op YouTube een hit. De langere versie is al ruim 1,6 miljoen keer bekeken. Met zo’n succesvolle reclame kan een parodie niet uitblijven.

Regisseur Daniel Cummings maakte een filmpje, waarin mannen zichzelf een stuk mooier omschrijven dan ze in werkelijkheid zijn. Deze video is ruim 1,8 miljoen keer bekeken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.