stijl

Webwinkels niet altijd betrouwbaar, hier een checklist

Door Jean Dohmen - 04 april 2013

Het is niet altijd eenvoudig om na te gaan of een webwinkel betrouwbaar is. Waar moet je als consument op letten? Vijf tips.

1. Keurmerk

Ga na of de website een keurmerk heeft. Er zijn allerlei keurmerken. De overheidssite ConsuWijzer beoordeelt deze. Als betrouwbaar staan in ieder geval Thuiswinkel Waarborg,  Keurmerk Webshop en Qshop keurmerk te boek.

2. Betrouwbaarheid

Ga zelf na hoe het met de betrouwbaarheid van webshops is gesteld, als u er niet eerder zaken mee heeft gedaan. Toets de naam in op een zoekmachine in combinatie met trefwoorden als ‘klacht’, ‘ontevreden’ of ‘oplichters’.   Op de website van ConsuWijzer staat ook een OnlineShopScan.

3. Algemene voorwaarden

Lees de algemene voorwaarden. Wettelijk heeft u het recht om geleverde spullen binnen zeven werkdagen te retourneren. Soms hanteren bedrijven een ruimere termijn van veertien dagen. De term ‘dagen’ betekent niet hetzelfde als ‘werkdagen’. Een bedrijf is bij het retourneren van spullen ook verplicht de door u betaalde bezorgkosten terug te geven.

4. Controleer voorraad

Controleer bij bestellingen altijd of het product op voorraad is. Stuur in geval van twijfel een e-mail om te checken of een product snel geleverd kan worden. Als er op de e-mail niet of traag gereageerd wordt, is dat een alarmsignaal.

5. Extra kosten

Houd goed in de gaten hoeveel bijkomende kosten er zijn, bijvoorbeeld voor de bezorging. Niet zelden blijkt pas vlak voor het moment van betalen hoe hoog de totale rekening is. Breek de transactie af als er hoge kosten in rekening worden gebracht en vraag het bedrijf per e-mail om opheldering.

Tot slot: houd er rekening mee dat bij aankopen op buitenlandse websites de regels van dat land van toepassing zijn. Dat kan consequenties hebben voor het retourneren van goederen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.