stijl

Trend: vrouwen met een maatje meer aan de ‘fatkini’

Door Anna Vossers - 22 mei 2013

Het enige wat de volslanke vrouw nu nog tegenhoudt om een bikini aan te trekken, is het gebrek aan zon. Tenminste, als het aan modellen ‘met een maatje meer’ en modeketens ligt.

Modeketens zoals H&M springen in de bres voor voluptueuze vrouwen, die dit jaar net als hun slankere seksegenoten hun buik kunnen laten bruinen op het strand, als ze een plus size bikini kopen met een extra hoog broekje. Mogelijke beer op de weg: de bikini in grote maten heeft nu al de bijnaam ‘fatkini’ gekregen – niet bepaald een aanmoediging voor vrouwen om van hun bikiniangst af te komen.

Reclamecampagne

De fatkini werd een online hit toen bikini babe Jennie Runk (maat 16, oftewel 44) erin poseerde voor een reclamecampagne van H&M. Binnen 24 uur na het verschijnen van de campagne kreeg haar Facebookpagina er duizenden fans bij.

Runk noemt het ‘compleet absurd’ dat vrouwen met een grote maat als ‘dik’ en dus ‘lelijk’ worden bestempeld: ‘We moeten ophouden met deze absurde haat tegen lichamen met een andere maat. Het helpt niemand en het is niet meer van deze tijd.’

Overigens hebben vrouwen met een maatje meer ondanks alle enthousiaste reacties op de fatkini nog steeds niet erg veel keuze in vergelijking met vrouwen met een standaardmaat. In de online winkel van H&M is de grote bikini alleen in zwart en oranje te koop. De Amerikaanse modeblogger Gabi Gregg speelt slim op de hype in, en krijgt veel publiciteit voor haar webwinkel voor fleurige bikini’s met een extra hoog broekje.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.