stijl

Barbiepop viert vijftigste verjaardag in Nederland (foto’s)

Door Nadia Stolk - 24 januari 2014

Toen Barbara, het dochtertje van zakenvrouw Ruth Handler, speelde met papieren aankleedpoppen, kwam zij op het idee om de aankleedpop in 3D op de markt te brengen. Inmiddels is Barbie al vijftig jaar in Nederland.

Daarom wijdt Tassenmuseum Hendrikje een tentoonstelling aan het vijftigjarige bestaan van het modepopje. Want Barbie is dol op accessoires, en daar hoort de tas natuurlijk ook bij.

Voor de expositie heeft het museum gebruikgemaakt van de omvangrijke collectie van verzamelaar Els Schouten, die tussen de 1.000 en 1.200 Barbies bezit.

Tijdsbeeld

Ondanks de kritiek dat het lichaam van Barbie onrealistische verhoudingen heeft, laten de Barbiepoppen wel een representatief tijdsbeeld zien van de mode. Zo begon Barbie gehuld in haute couture-creaties en damesachtige jurkjes, tot een hippie in de jaren zeventig.

In de jaren tachtig gingen steeds meer modemerken, zoals Calvin Klein en Benetton een rol spelen in de garderobekast van Barbie. Nu is zelfs Hipster Barbie een feit, een blonde pop die is bezaaid met tattoos en rondloopt met een chihuahua in cactuspak.

Veranderd

Barbie is door de jaren heen erg veranderd. Omdat de doelgroep jonger is geworden, zijn de accessoires, zoals handschoentjes en tasjes, minder belangrijk. De Barbie was in de eerste instantie bedoeld als een aankleedpop. De kleren konden dan ook met knoopjes en ritsjes dicht, in plaats van met klittenband.

De Barbie is intussen wel 108 keer van carrière veranderd. Zo is zij model, astronaut, zakenvrouw, zangeres, piloot en wetenschapper. De speelpoppen worden gekleed door de modemerken als Donna Karan, Christian Dior en Vera Wang.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.