stijl

Opnieuw meer Nederlanders te dik: vijf populaire diëten

Door Shari Deira - 28 januari 2014

Overgewicht groeit al jaren gestaag in Nederland, maar de cijfers blijven toch altijd verbazen. Van de Nederlanders had in 2012 30 procent matig overgewicht en daar bovenop 10 procent ernstig overgewicht.

Dit te veel aan kilo’s brengt een hoop gezondheidsproblemen met zich mee, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Mensen met overgewicht meer last van suikerziekte type 2, hoge bloeddruk, gewrichtsslijtage en hart- en vaatziekten dan mensen met een gezond gewicht.

Er zijn talloze diëten waarmee u kunt afvallen. Wij zetten de populairste diëten op een rij.

1. Voedselzandloper

Volgens de Vlaamse arts Kris Verburgh is zijn boek niet alleen bedoeld om af te vallen, maar vooral om langer en gezonder te leven. Verburgh biedt naar eigen zeggen een alternatief voor de schijf van vijf. Wie dit dieet volgt, moet producten uit de schijf van vijf vervangen voor etenswaren uit het onderste gedeelte van de zandloper.

Zo zouden mensen aardappels en graanproducten moeten vervangen, voor bijvoorbeeld fruit, havermoutpap en peulvruchten. Er is veel kritiek op dit dieet. Zo zou de wetenschap van Verburgh te kort door de bocht zijn en volgens het Voedingscentrum zijn de suggesties van Verburgh geen volwaardige vervangers.

2. Cambridge

Crash-diëten werken zelden structureel, maar wie toch snel wat kilo’s wil afvallen, zodat die bikini net weer wat beter zit, kan kiezen voor het Cambridge-dieet. Bij dit dieet krijg je maar 500 tot 1.200 calorieën per dag binnen in de vorm van onder meer shakes, soepjes en pap van Cambridge. Daarnaast moet je voldoende water drinken.

Negatief punt aan dit dieet is dat je niet kunt mee-eten met anderen en het is moeilijk vol te houden. Bij zo weinig calorieën krijg je zeker honger en heb je weinig energie. Als je er te lang mee doorgaat, kan het ook nog eens gezondheidsproblemen opleveren.

3. Oer-dieet

Zoals de naam al doet vermoeden, eet je bij dit dieet zoals mensen vroeger aten. Het is de bedoeling dat je veel vis, groenten, mager vlees, eieren, zeewier en noten eet. Dus geen: brood, aardappelen, pasta, melk en kaas.

Het oer-dieet, ook wel het Paleo-dieet genoemd, bestaat dus uit weinig koolhydraten. Volgens de Amerikaanse wetenschapper dr. Loren Cordain, schrijver van het boek The Paleo Diet, hebben we helemaal niet zoveel koolhydraten, verzadigde vetten en zout nodig.

4. 17 dagen dieet

Dit dieet sluit geen etenswaren uit, maar richt zich vooral op eiwitten en minder op koolhydraten of vetten. Tijdens de eerste dagen worden koolhydraten vermeden en later komen die langzaam weer terug. Bij dit dieet zou je in de eerste zeventien dagen tussen de 5 en 7,5 kilo kunnen afvallen.

Misschien is het 17 dagen dieet goed om wat kilo’s kwijt te raken, maar critici zeggen dat je het niet te lang moet doen. Dan kom je toch bepaalde vitaminen en mineralen tekort.

5. Mangez La Moitié Dieet (MLM-dieet)

Een geschikt dieet voor iedereen die geen etenswaren wil schrappen. Het idee komt van de Franse chef Gérard La Moitié en de richtlijnen zijn simpel: je eet zoals je normaal zou eten, maar neemt nog maar de helft van de porties.

Zo kun je toch gezellig mee eten en er zijn geen moeilijke regels of schema’s die je in de gaten moet houden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.