stijl

Gezondheids-ABC: hoe blijft u gezond en gelukkig?

30 april 2014

De grens tussen ziek en gezond vervaagt door toenemende medische kennis. Normale verschijnselen worden ziektesymptomen, maar hoe voelen we ons?

Een andere vraag: wat kunt u zelf doen om u gezond en gelukkig te voelen? Weekblad Elsevier geeft deze week 32 tips voor een gezond en gelukkig leven. Hier volgt een selectie.

1. Noten

Vaak lijkt het erop dat alles wat lekker is, per definitie ongezond is. Maar niets er is een uitzondering: noten. Pinda’s, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, amandelen, ze zijn allemaal goed voor onze gezondheid.

Een handvol per dag en u verlaagt ook de kans op hartziekte, suikerziekte, darmkanker en galstenen.

2. Dromen

Denk voor het slapen gaan aan leuke en nuttige dingen, zoals een presentatie die u de volgende dag moet geven, of aan de stof die u moet doornemen voor een examen. Het helpt om beter resultaat te behalen.

Denk anders aan een leuk weekend dat u te wachten staat. U slaapt dan lekkerder, omdat we vaak dromen over zaken waar we aan hebben gedacht voor het slapen. Ook als het nare gedachten zijn.

3. Fietsen

In fietsland Nederland is aan deze tip eenvoudig te voldoen. Wie op de fiets naar werk gaat, kan meer stress aan en heeft de rest van de dag een beter humeur. Fietsen levert dus meteen gunstige resultaten op, maar het heeft ook op de lange termijn een positief effect.

Laagintensief alledaags bewegen, zoals slenteren, wandelen of fietsen, werkt op den duur beter tegen hart- en vaatziekten dan een uur per dag intensief sporten mits het calorieverbruik gelijk is.

4. Huilen

Velen kunnen op zijn tijd wel genieten van een huilfilm, maar waarom? Uit onderzoek van psychologen blijkt dat hoe verdrietiger we worden van een speelfilm, hoe contenter we zijn met ons eigen leven.

Het fictieve leed van anderen aanschouwen, heeft een geruststellen en bemoedigend effect.

5. Overwerken

Uit onderzoek blijkt dat werkverslaafden op den duur ongelukkig en eenzaam worden. Non-stop werken is vaak een veeg teken dat er in uw leven iets mis is. Als u manieren verzint om meer tijd te hebben om te werken, is het waarschijnlijk mis. Ook als uw gezondheid leidt onder uw werk, is het niet goed.

6. Voetbal

Leuk om te doen, maar het is veiliger als u voetbal overlaat aan de professionals. Elk voetbalseizoen lopen zes op de tien spelers blessure op met als gevolg dat ze gemiddeld vijf dagen niet kunnen werken en twee weken niet kunnen sporten. Voor wie toch doet: voetballen mag, maar doe het voorzichtig.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.