tech

Achter succes van Uber schuilt slinkse politieke campagne

Door Wouter van Noort - 21 augustus 2014

De snelle opmars van taxi-app Uber is al veelbeschreven en –besproken. Niet gek: het gebeurt niet elke dag dat een app die pas vijf jaar bestaat, wordt gewaardeerd op 13 miljard euro. Uber heeft de potentie om veel branches op zijn kop te zetten.

Dat verwachten althans veel investeerders. Er hangt alleen één grote donkere wolk die boven Uber hangt: overheden en regulering.

Onlangs nog werd de dienst uberPOP van het bedrijf verboden in Berlijn. Eerder kreeg Uber het al aan de stok met overheden in België, de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Ook in Nederland heeft het bedrijf problemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Om te voorkomen dat regulering een einde maakt aan de stormachtige groei, voert Uber inmiddels een zeer uitgebreide politieke lobbycampagne. Dat pakt het bedrijf bepaald niet kinderachtig aan.

Grassroots

Eerder deze week werd bekend dat het bedrijf David Plouffe inhuurt: de campagnebaas van Barack Obama in 2008. U weet wel, die man die met een revolutionaire socialemediacampagne zijn verkiezing zekerstelde.

Na de hearts and minds voor Obama, gaat Plouffe nu steun proberen te verwerven voor Uber. Dat wil hij volgens technologiewebsite Wired gaan doen op een zogeheten grassroots-manier: van onderaf het publiek enthousiast maken voor de app zodat politieke druk ontstaat om hem niet te verbieden.

Nederland

Ook in Nederland is Uber bezig met een geraffineerde campagne die bijna wordt uitgevoerd als een politieke verkiezingscampagne. Uber huurde bijvoorbeeld spindoctor Kay van de Linde in, bekend van Rita Verdonk en Pim Fortuyn. Daarnaast schakelde het bedrijf achter de app Burson-Marsteller in, een lobby- en PR-bureau met een lange traditie in onder meer de lobby voor de farmacie- en auto-industrie. Voorheen deed dat bureau ook tabakslobby.

Wat politici kunnen, dat kunnen wij ook, zal Uber denken. In Nederland zal snel blijken of de campagne werkt: waarschijnlijk dit najaar komt er een nieuwe taxiwet die de toekomst van Uber kan maken of breken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.