tech

Dit is Ello: het reclamevrije alternatief voor Facebook

Door Jean Dohmen - 14 oktober 2014

Ello mikt duidelijk op een publiek dat principiële bezwaren heeft tegen het verkopen van klantgegevens aan derden. Het sociale netwerk, dat bekendstaat als ‘anti-Facebook’, groeit intussen als kool.

Het is begonnen als een onderonsje van een stel Amerikaanse vrienden die een eigen, van de buitenwereld afgesloten sociaal netwerk wilden hebben.

Omdat steeds meer vrienden, en vrienden van vrienden, erbij wilden horen besloot de oprichter, de 47-jarige fietsenproducent Paul Budnitz, dat er ook een voor iedereen toegankelijke versie moest komen.

Adverteerders

Ello, zoals het reclamevrije netwerk heet, ging op 7 augustus de lucht in. Door het minimalistische design en de nadrukkelijk geventileerde afkeer van commercie staat het inmiddels bekend als ‘anti-Facebook’.

‘Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders’, zo staat er te lezen in het ‘manifest’ van Ello. ‘Elk bericht dat je deelt, elke vriend die je maakt en elke link die je volgt, wordt gevolgd, vastgelegd en omgezet in data.’

Verzoeken

Oprichter Budnitz zei vorige week tegen financieel persbureau Bloomberg dat Ello elk uur 45.000 verzoeken krijgt van mensen die lid willen worden. Hoeveel leden Elllo inmiddels heeft, is niet duidelijk. Lid worden kan alleen op uitnodiging van iemand die al lid is of door een verzoek in te dienen bij de beheerders.

Ook dat is een verschil met andere sociale netwerken. Ello is een site die via een klassieke browser moet worden bezocht; een app voor smartphone of tablet is er vooralsnog niet.

Geen moeite

Ello belooft gegevens van klanten niet te verkopen aan derden. Geld moet worden verdiend doordat Ello, tegen betaling, extra diensten aanbiedt.

Of dat op grote schaal aanslaat, moet worden afgewacht. Veel consumenten die op Facebook zitten – het sociale netwerk heeft wereldwijd 1,3 miljard gebruikers – lijken er geen moeite mee te hebben dat ze voor de dienst betalen met hun privacy.

Het sociale netwerk mikt duidelijk op een publiek dat daar wel principiële bezwaren tegen heeft. ‘Het verzamelen en verkopen van jouw persoonlijke gegevens (…) is eng en onethisch,’ schrijven de beheerders op de site.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.