Wouter van Noort

Selectieve verontwaardiging over winkels die wifi-signaal van klanten volgen

Door Wouter van Noort - 24 januari 2014

De boosheid van politici over winkels die de smartphones van hun klanten volgen, is overdreven. Online worden gegevens van consument al jaren geregistreerd – en erger.

Winkels als Dixons en Mycom pikken het wifi-signaal van smartphones op om zo klanten te tellen en hun looproutes in de winkels in kaart te brengen, blijkt uit berichtgeving van Tweakers.net.

Nederlandse politici grijpen de gelegenheid aan om boos te reageren. VVD-Kamerlid Bart de Liefde zegt geschrokken te zijn en Astrid Oosenbrug (PvdA) noemt het ‘belachelijk’. Ze doen daarmee selectief boos over de rug van winkeliers die zich gewoon aan de wet houden.

Snuffelen

Winkels in winkelstraten concurreren nou eenmaal met onlinewinkels. En vergeleken bij online-praktijken stelt dit wifi-snuffelen bar weinig voor.

Door middel van cookies – bestanden die webwinkels op de computers van bezoekers plaatsen – houden zij nog veel meer bij van bezoekers. Als je die cookies vertaalt naar fysieke winkels, zou het er nog veel erger aan toe gaan.

Dan zouden winkeliers in de zak van elke voorbijganger een zendertje stoppen dat ook actief blijft als hij andere winkels binnenloopt. Dat zendertje houdt constant bij waar hij is, wat hij zegt en met wie hij praat.

Weigeren

De verzamelde gegevens verkoopt de winkelier dan vervolgens aan de hoogste bieder. Dat doen Dixons en Mycom niet, terwijl hun online-concurrenten dat wel doen. Het is waar dat je cookies tegenwoordig min of meer kunt weigeren, al werken veel websites dan niet goed.

Het zou ook mogelijk moeten zijn om het volgen van smartphones door winkeliers te weigeren. Maar in feite kan dat al: door het toestel uit te zetten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.