Wouter van Noort

Wat een overdreven ophef over proef met klantendata van ING

Door Wouter van Noort - 10 maart 2014

De boze reacties op het plan van ING om klantgegevens te delen met bedrijven zijn selectief en overdreven. ING gaat niet verder dan Google en Facebook.

Het plan van ING om informatie over betalingsgedrag van klanten te delen met adverteerders zorgt voor een golf van verontwaardigde reacties.

Politici, klanten van de bank en de Consumentenbond reageren boos, en op Twitter was #ING trending topic. Die boosheid is wel erg selectief en overdreven.

Adverteerders

Het gaat bij ING om een proef waaraan een paar duizend klanten zullen meedoen die daar expliciet toestemming voor geven. Het is dus niet zo dat ING zomaar van iedereen gegevens gaat verkopen aan adverteerders. Dat mag ook helemaal niet volgens de Nederlandse wet.

De proef gaat daarnaast veel minder ver dan wat al lang gebruikelijk is bij bedrijven als Google en Facebook. Die verzamelen nog veel meer persoonlijke gegevens en locatie-data van hun gebruikers, om die vervolgens door te verkopen aan adverteerders.

Vertrouwensband

‘Gevoelsmatig is het toch iets anders, met je bank heb je als het goed is een vertrouwensband,’ zei CDA-Kamerlid Eddy van Hijum daar maandagochtend over. Misschien is het tijd om het wat minder gevoelsmatig te bekijken, en wat meer op basis van feiten.

Alsof je met je smartphone, online sociale netwerk of zoekmachine geen vertrouwensband hebt. Als Google en Facebook het mogen, waarom ING dan niet?

Keuzevrijheid

Bovendien: zolang er een mogelijkheid blijft bestaan om aan te geven dat je niet wilt dat ING data doorgeeft, wordt de keuzevrijheid van klanten niet aangetast.

En het staat in Nederland nog steeds iedereen vrij om over te stappen naar een andere bank.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.