tech

Google opent de Olympische Winterspelen met regenboog-logo

Door Nadia Stolk - 07 februari 2014

Google staat bekend om het aanpassen van zijn logo bij speciale gebeurtenissen. Voor de eerste officiële dag van de Olympische Winterspelen heeft het Google-logo de kleuren van de regenboog aangenomen.

Het bedrijf zou met het tijdelijke logo een politiek statement proberen te maken. Het logo verwijst naar de regenboogvlag, het internationale symbool voor homoseksuelen.

Protest

Onder de zogeheten ‘doodle‘ houdt Google een principe van het Olympisch Handvest aan: ‘Het beoefenen van sport is een mensenrecht. Elk individu moet de mogelijkheid hebben om sport te beoefenen, zonder discriminatie van welke aard dan ook en in de geest van de Olympische gedachte. Dit vereist wederzijds begrip in de geest van vriendschap, solidariteit en fair play.’

De actie is in navolging van de reeks protesten tegen de Russische overheid. Sinds vorig jaar is een anti-homowet ingevoerd, die propaganda van ‘niet-traditionele relaties’ strafbaar stelt. In Rusland komt anti-homogeweld vaak voor. steeds vaker duiken video’s op video’s van extreem homogeweld.

Vorige maand zei president Poetin dat homo’s welkom zijn in Sotsji, ‘zolang ze kinderen maar met rust laten.’

Sponsoren

Wereldwijd betogen demonstranten tegen het beleid van Russische autoriteiten. Woensdag deden homoactivisten in negentien steden beroep op sponsoren als Coca Cola, McDonalds, Samsung en Visa, om zich uit te spreken tegen de wet. De Amerikaanse sponsoren AT&T, DeVry University en Chobani hebben zich eerder openlijk uitgesproken tegen de wetgeving.

Google wilde zelf niet reageren op de reden achter het nieuwe logo. Volgens het bedrijf moet de doodle voor zich spreken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.