tech

ING wil data van klanten benutten voor commercie

Door Shari Deira - 10 maart 2014

ING wil data van klanten benutten voor commerciële doeleinden. Bedrijven kunnen op basis van klantgegevens van de bank op maat gesneden advertenties aanbieden.

De bank heeft hiervoor een speciaal big data-team geformeerd, zegt ING-directeur Hans Hagenaars in een interview met Het Financieele Dagblad.

Geld

Hagenaars verwacht dit jaar nog van start te kunnen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. ‘ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen, zegt de directeur Particulieren bij ING tegen de krant.

Als de proef succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar de ongeveer 4,2 miljoen klanten, die aangeven dat zij willen meedoen.

Alternatief

ING kan bijvoorbeeld zien of iemand veel betaalt voor zijn energie ten opzichte van andere bewoners van de buurt. Energieleveranciers kunnen hierop inspringen door een voordeliger alternatief aan te bieden.

Of: ‘Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen,’ zegt Hagenaars.

ING is zich ervan bewust dat het plan kan leiden tot een privacydiscussie. Hagenaars zegt daarover dat ING ‘ruim binnen de grenzen’ moet blijven van wat de maatschappij accepteert.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.