tech

Startende ondernemer (19) wil mobiele gamewereld veroveren

Door Anne-Marie Spermon - 18 juni 2014

De 19-jarige ondernemer Duco Visbeen stopte met zijn studie om fulltime mobiele games te ontwikkelen. Sinds twee weken is zijn game Squirly, over een verdwaald eekhoorntje, als app op je mobiele telefoon te downloaden.

Hoewel zijn eerste game pas net is te downloaden, kijkt de jonge ondernemer ver vooruit. ‘Er moet een hele app-family komen, een serie van spelletjes door mij ontwikkeld, die allemaal eindigen op -ly.’

Uitdaging

Duco Visbeen is eigenlijk al jaren bezig met computers en programmeren. Sinds zijn vijftiende jaar staat hij ingeschreven bij de KvK als zelfstandig ondernemer en bouwt hij websites.

Zoals zoveel enthousiastelingen vond hij zelfstandig zijn weg in de wereld van het app-bouwen. Altijd was het gewoon een hobby, naast zijn school, en later, ook naast zijn studie. Media en Communicatie studeren gaf hem alleen weinig voldoening. ‘Het was prima allemaal, maar ik vond er totaal geen creatieve uitdaging.’

Stress

Twee maanden geleden besloot Visbeen, na lang wikken en wegen, te stoppen met zijn studie en zich volledig te richten op het ontwikkelen van games.

Dat bleef niet onbeloond. Amper twee weken terug kreeg hij, na maanden sleutelen aan het spelletje Squirly, van Google Play en Apple groen licht om zijn game in de online winkels van Android en iOs aan te bieden.  ‘Bij Apple was het nog wel een stress-momentje. Daar worden games echt door mensen beoordeeld op kwaliteit en gebruiksgemak.’

Azië

De game, waarin de speler een vliegend eekhoorntje begeleidt op zijn weg uit de jungle en punten verdient met het verzamelen van nootjes en schatten, lijkt in Azië het meest te scoren. Daar spelen nu tussen de 1.000 en 2.000 mensen per dag het spel.

Visbeen lijkt niet lang stil te staan bij zijn recente succes, maar richt zich vooral op de toekomst. Hij huurt inmiddels een vaste werkplek in Amsterdam, die hij bekostigt uit zijn studiefinanciering – hoewel zijn inkomsten uit advertenties in de app en gebruikers die extra spellevens kopen ‘inmiddels aardig oplopen’. Daar is hij druk bezig met het ontwerpen van alweer een opvolger, die het begin van de app-familie van Visbeen moet gaan vormen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.