tech

Hoe Apple en IBM samen de zakelijke markt willen veroveren

Door Shari Deira - 15 juli 2014

De Amerikaanse technologiebedrijven Apple en IBM hebben aangekondigd dat ze gaan samenwerken. Samen gaan de bedrijven mobiele apparaten en bijbehorende apps voor de zakelijke markt verkopen.

Apple en IBM maakten hun overeenkomst dinsdag bekend, maar meldden niets over financiële details.

Aantrekkelijk

Door de samenwerking met IBM heeft Apple de mogelijkheid om de iPhone en iPad, die vooral bij consumenten populair zijn, ook voor zakelijke gebruikers aantrekkelijk te maken. IBM profiteert op zijn beurt doordat zijn software op meer mobiele apparaten terechtkomt.

Dertig jaar geleden vochten IBM en Apple nog een bittere strijd uit om de macht op de markt van thuiscomputers. Apple heeft zijn activiteiten inmiddels verbreed naar de mobiele markt en IBM levert vooral software en ict-diensten.

Applicaties

Apple en IBM zullen komend najaar meer dan honderd zakelijke applicaties leveren. Verder zullen de bedrijven iPads en iPhones leveren met ‘industrie-specifieke oplossingen’ als extra voor zakelijke gebruikers.

De bedrijven willen zich vooral richten op de detailhandel, zorg, financiële sector, reisbranche, transportsector en telecom. Met AppleCare for Enterprise komt er speciale ondersteuning voor de zakelijke gebruikers.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.