tech

Uber wil nog verder gaan dan alleen taxiritjes

Door Wouter van Noort - 30 juli 2014

Als het aan het management van taxi-app Uber ligt, gaat de app nog veel meer opschudden dan alleen de taxi-markt. Ook pakketbezorging en misschien zelfs luchtvervoer behoren in de toekomst tot de mogelijkheden.

Dat zegt Niek van Leeuwen, directeur Uber Nederland deze week in een uitgebreid interview in weekblad Elsevier.

‘We mikken erop om zoveel mogelijk in te spelen op de vraag: “Ik wil iets nu, breng het me”.’ Naast taxi’s, kunnen dat ook pakketjes zijn.

‘In Amerika hebben we geëxperimenteerd met het bestellen van kerstbomen en ijsjes. In New York hebben we een koeriersdienst en bieden we helikoptervluchten aan, in Amsterdam sloepen. Het idee van Uber werkt voor bijna alle stedelijke logistiek.’ Investeerders zien de potentie hiervan: onlangs werd Uber gewaardeerd op bijna 13 miljard euro.

Zelfrijdende auto’s

Ook de combinatie met zelfrijdende auto’s is veelbelovend voor Uber, zegt Van Leeuwen: ‘Als auto’s zichzelf kunnen rondrijden en met Uber aan gebruikers gekoppeld kunnen worden, kunnen die auto’s nog veel efficiënter gebruikt worden.’

Maar dat is niet iets wat binnenkort al aan de orde is, denkt hij. ‘Dat is iets voor de langere termijn: laten we ons eerst maar concentreren op wat we nu doen.’

Daar zal hij het de komende tijd inderdaad druk mee hebben. Woensdag lanceerde Uber in Amsterdam een proef met de dienst uberPOP, waarmee particulieren taxi-ritten kunnen aanbieden aan gebruikers voor de helft van de prijs van een reguliere taxi-rit.

Woedende reacties

Dat leidde tot woedende reacties van taxichauffeurs en een oproep tot een verbod. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt dat de nieuwe dienst illegaal is.

Van Leeuwen: ‘Onze eisen aan chauffeurs zijn strenger dan die van de overheid aan taxi-chauffeurs. Passagiers beoordelen chauffeurs achteraf met een aantal sterren, daardoor kunnen we constante kwaliteit garanderen.’ Hij is ervan overtuigd dat ook overheden de voordelen daarvan zullen inzien.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.