Zakendoen kent geen grenzen

Voor ondernemers in onze meest zuidelijke provincie zijn België en Duitsland de achtertuin. Bestemming Limburg spreekt twee rasondernemers over de afzetmarkt voorbij de lange Limburgse landsgrens. ‘We hebben vrijwel nooit projecten boven Eindhoven.’

Limburgse ondernemers drijven het vaakst handel met bedrijven over de grens, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Jean Gelissen (57) is zo’n ondernemer. Als oprichter en algemeen directeur van Gelissen Group exploiteert hij bouwbedrijf Gepla (dat plafonds en intereurs van gebouwen monteert), pretpark Toverland en Addventures (dat pretparkconcepten maakt).

De ooster- en zuiderburen zijn onmisbaar voor het bedrijf. ‘Om en nabij 40 procent van de bezoekers van Toverland komt uit België en Duitsland. Voordeel is dat we door de vakantiespreiding het hele jaar door bezoekers hebben.’ Het pretpark is ook sponsor van voetbalclub Borussia Mönchengladbach. ‘Onze marketingmensen zijn veel op pad in Duitsland en België.’

Ook Gepla leunt sterk op de Duitsers en Belgen; ongeveer 20 procent van de projecten is over de grens. Gelissen: ‘Waarom we onze diensten niet in Nederland uitbreiden? Vanwege de drukte sta je dan continu in de  le en kunnen we niet concurrerend zijn. We hebben daarom vrijwel nooit projecten boven Eindhoven.’

Materialen halen

Ook voor Ronald Goedmakers (54), voorzitter van de raad van bestuur van Vebego International, is het buitenland onmisbaar. Zijn vader, Ton Goedmakers sr., richtte 73 jaar geleden het schoonmaakbedrijf op. Al vrij snel na oprichting ging hij voor zijn bedrijf de grens over. Goedmakers haalde zijn materialen in Zwitserland; daaraan was in Nederland destijds een tekort.

Hij gebruikte die materialen, stofzuigers en andere machines in zijn eigen schoonmaakbedrijf én besloot ze tegelijkertijd te verkopen in de Benelux. In 1978 nam Goedmakers een schoonmaakbedrijf in Zwitserland over, tien jaar later in België en in 1995 werd een vestiging van Vebego in Duitsland opgezet.

Ronald Goedmakers: ‘Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Producten kun je vrij gemakkelijk in het buitenland aan de man brengen. Bij dienstverlening is dat anders. Je hebt te maken met de wet- en regelgeving in dat land en die wijkt sterk af van de Nederlandse, zoals de arbeidsvoorwaarden, het arbeidsrecht en sociale wetgeving.’ Reden om lokaal bedrijven te vestigen en van daaruit te opereren. ‘99,9% van het personeel komt ook uit het betreffende land.’

Reizen voor persoonlijk contact

Gelissen en Goedmakers verblijven veel in het buitenland. Hoewel het internet steeds belangrijker is geworden, is persoonlijk contact nog altijd onmisbaar. Gelissen: ‘Zo ga ik zelf op pad om grote bouw- en marketingcontracten af te sluiten. En voor Toverland bezoek ik buitenlandse pretparken om attracties te bekijken en pretparkeigenaren te spreken.’

Goedmakers brengt tweederde van zijn tijd door buiten Nederland. ‘Ik ben erbij om de lokale directie te helpen als er grote opdrachten moeten worden binnengesleept.’ Wat nodig is om over de grens succesvol te zijn? Volgens Goedmakers moet je je verdiepen in de cultuur van het land. ‘Nederlanders zijn nogal informeel. In Duitsland moet je voorzichtig zijn met het tutoyeren van mensen. Sommige collega’s werken al veertig jaar samen en spreken elkaar nog steeds bewust met “Sie” aan.’ Gelissen: ‘Zorg dat je de taal spreekt, en wees bereid je heel goed in je klant te verdiepen.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

‘Onze provincie heeft zichzelf opnieuw uitgevonden’

Meer dan genoeg werkgelegenheid, een bloeiende kenniseconomie en een toenemende instroom van bewoners van buiten Limburg. Volgens gouverneur Theo Bovens is Limburg veel meer dan een provincie die een achterstand op de rest van het land inhaalt. ‘We zijn een economisch succesverhaal.’ ‘Limburg draagt meer dan gemiddeld bij aan het Bruto Nationaal Product. Feitelijk sponsoren … Continued

Lees verder

Een eeuw Limburgse biertraditie

Al een eeuw staat in het Noord-Limburgse vestingdorp Arcen een kleine brouwerij. Met innovatiekracht brengen de brouwers van de Hertog Jan Brouwerij hun passie voor Limburgs bier in de praktijk. Arcen ligt ten noorden van Venlo, stroomafwaarts aan de Maasoever. Bekender nog dan het vestingdorpje is zijn beroemdste inwoner, Hertog Jan. De bierbrouwer, een bekend … Continued

Lees verder

Heeft u wel eens gedacht over investeren in een motorjacht?

Linssen Yachts uit Maasbracht bouwt stalen motorjachten van 9 tot 18 meter. Dit soort jachten worden ‘waterverplaatsers’ genoemd: langzaam varende motorjachten die gebruikt worden op alle binnenwateren, kanalen, rivieren, kustwateren en zeeën van Europa. 100 procent Made in Limburg Op onze werf in Maasbracht worden alle werkzaamheden in-house uitgevoerd. Ontwerp, engineering, staalbouw, stralen, conserveren en … Continued

Lees verder

Pleisterplaatsen

‘s Lands meest bourgondische provincie heeft een rijk aanbod van hotels. Bestemming Limburg selecteerde de mooiste logementen voor u.

Lees verder

Meer woongenot met keramiek uit Maastricht

Al 130 jaar produceert Mosa tegels in Maastricht. De tegelfabrikant heeft de stad op de kaart gezet als keramisch centrum van Nederland. En doet daarmee oude tijden herleven. Het recept? ‘Onze kennis en technologie is zo ver doorontwikkeld, dat zie je terug in de tegel.’ De voetgangerstunnels onder bedevaartsplaats Mekka, Dubai’s hoogste toren Burj Khalifa, … Continued

Lees verder

‘Hier gaan woonwensen nog in vervulling’

Een jaar geleden leek het nog onmogelijk: huizen die binnen enkele dagen worden verkocht, en dan ook nog eens boven de vraagprijs. Inmiddels is het weer dagelijkse werkelijkheid voor Michel Dohmen, voorzitter van de afdeling Limburg van de NVM. In het kielzog van de Randstad zit óók de Limburgse woningmarkt in de lift. Het getimmer … Continued

Lees verder

In de etalage

Op zoek naar een woning in Limburg? Er is een uitgebreid aanbod. In de etalage vindt u een uitgelezen selectie van te koop staande droompanden.

Lees verder

Limburg in cijfers

Limburg is de poort naar Europa. Om deze groene en heuvelachtige provincie heen loopt een lange landsgrens, die de provincie zijn internationale karakter verleent. Huizen zijn er goedkoper, de economie bloeit er op en de werkloosheid ligt er onder het landelijk gemiddelde. Ook de kwaliteit van het onderwijs neemt een vlucht. Start-ups domineren de vele … Continued

Lees verder

Wonen in een andere wereld

Al zes jaar verhuizen meer mensen naar Limburg dan er de provincie verlaten. Drie van hen vertellen over hun keuze voor Limburg en over hun wedervaren. ‘Het is hier elke dag vakantie.’ ‘De velden, de bossen, het buiten zijn, het ontdekken – dat zijn de herinneringen die ik heb aan mijn jeugd in Meerssen. Toen … Continued

Lees verder

‘Sprechen Sie Deutsch?’

Van alle studenten van Universiteit Maastricht komt de helft uit het buitenland. Dat maakt Maastricht tot de meest internationale studentenstad van Nederland. Wat verklaart de aantrekkingskracht van het ‘Mestreechse’ curriculum? En omgekeerd: welke invloed heeft het internationale gezelschap op de school en stad? Universiteit Maastricht bekleedt de veertiende plaats van meest internationale universiteiten ter wereld, … Continued

Lees verder

Naar buiten!

Limburg wentelt zich in de schoonheid van tientallen natuurgebieden. Een selectie van vijf hotspots die u gezien moet hebben. De Maasduinen: cultuurhistorisch erfgoed In Nationaal Park De Maasduinen vind je stuifzandruggen die paraboolduinen worden genoemd. Deze zijn vlak voor het einde van de laatste ijstijd ontstaan, toen grote delen van Noord- en Midden-Limburg bedekt waren … Continued

Lees verder

Wereldse gerechten van eigen bodem

Limburg is een culinair paradijs. De zuidelijke keuken wordt geroemd, met zijn keuze voor lokale producten, seizoensmenu’s en gedurfde experimenten met internationale smaken. Vijf chef-koks en hun kookfilosofie. De Limburgse horeca liegt er niet om: met 4.570 vestigingen is er genoeg aanbod voor de Limburgers en toeristen om hun spijzen te nuttigen. Volgens het Centraal … Continued

Lees verder