‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter.

Verkopers die hun net iets te goedkope merkschoenen nooit opsturen. Kopers die betalingen fingeren voor de koop van een laptop of smartphone. Nagemaakte transactieapplicaties die lijken op betaalverzoekapplicatie Tikkie. Gebruikers van Marktplaats hebben er last van. Maar de oplossing is er al, stelt chief commercial officer (CCO) Annemarie Buitelaar (36) van Marktplaats.

Annemarie Buitelaar, directielid Marktplaats

Marktplaats biedt sinds afgelopen zomer verkopers de mogelijkheid om direct onderling met iDEAL te betalen. Dat gaat met de dienst ‘Betaalverzoek’ die het bedrijf door dienstverlener Online Betaalplatform (OBP, zie kader) laat uitvoeren. ‘Door de verificatie van de online-identiteit vormt het een sluitende methode tegen valse betalingen,’ oordeelt Buitelaar. Haar team wil alle obstakels in de ‘reis’ van klanten (van adverteren, zoeken, onderhandelen en betalen tot verzenden) zo veel mogelijk wegnemen.

Welke obstakels ontdekte u?

‘Veel drempels hebben te maken met vertrouwen. Verkopers wachten het liefst met het versturen van hun pakketje tot het geld op hun rekening staat. Veel kopers betalen daarentegen liever na ontvangst. Bij kleine verkopen zijn de risico’s klein. Maar met grotere bedragen zijn kopers en verkopers veel voorzichtiger. Onze droom is om alle gebruikers binnen vijf minuten glimlachend te laten kopen en verkopen. De vraag was dus: hoe kunnen we de drempelvrees van gebruikers wegnemen?’

‘Onze droom is om alle gebruikers glimlachend te laten kopen en verkopen’ – Annemarie Buitelaar

Het antwoord was: door identiteitscontroles van gebruikers. Wat merken bezoekers daarvan?

‘Bij advertenties van alle producten die geverifieerde verkopers op Marktplaats aanbieden, staat vermeld welke gegevens van hen zijn gecontroleerd. Kopers zien bij de advertentie bijvoorbeeld vinkjes achter het telefoonnummer of het bankrekeningnummer. Of ze lezen dat de identiteit van de koper is gecontroleerd.’

Hoe controleren jullie de gegevens van kopers en verkopers?

‘Wie een Marktplaats-account aanmaakt, geeft naam en e-mailadres op. Wil die persoon als verkoper Betaalverzoeken gebruiken, dan wordt ook naar het mobiele nummer en het bankrekeningnummer gevraagd. Door zich vervolgens te identificeren via iDIN – de gebruiker logt in bij zijn bank –, geeft de verkoper toestemming ook de naam en geboortedatum die bij zijn bankrekening horen te delen met onze betalingspartner OBP. Zo weet je als koper zeker dat de verkoper is wie hij beweert te zijn, omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van de bankrekening. Ondanks de beperkte naamsbekendheid van iDIN gebruikt 80 procent van de gebruikers die daarom gevraagd wordt de methode probleemloos. Gebruikers mogen overigens ook een scan van hun identiteitsbewijs uploaden.’

Het identificeren vormt een extra handeling in het transactieproces. Werpt dat niet juist een extra drempel op voor Marktplaats-gebruikers?

‘De eenmalige controlehandeling kost een minuut, maar stelt verkopers nadien in staat zich als betrouwbaar te onderscheiden op de site. Dat zorgt voor meer veiligheid, minder drempels, en dus een sneller proces. Daarom doen we de identiteitscontroles alleen bij transacties met hogere bedragen of handel met grotere volumes.’

Daarvoor heeft Marktplaats in december de dienst Gelijk Oversteken gelanceerd. Hoe werkt dat?

‘Zodra verkoper en koper een deal hebben, stuurt de verkoper een betaalverzoek. Betaalt de koper, dan wordt zijn geld vastgehouden op een derdenrekening van OBP. Na betaling krijgen beide partijen een bevestiging. De verkoper wordt dan ook gevraagd het pakketje te versturen. Bij ontvangst geeft de koper een seintje en ontvangt de verkoper zijn geld. Gaat er iets mis, dan start OBP een onderzoek. Leidend is dan wat de bezorgdienst in zijn track-and-trace-verslaglegging optekent’

Kunnen alle transacties zo veilig worden afgedwongen?

‘Gebruikers laten ons weten dat ze angst hebben dat kopers niet of met vals geld betalen of verkopers hun verkochte waren niet opsturen. Al die zaken zijn op te lossen met Betaalverzoeken en Gelijk Oversteken. Handelen op Marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder. Sinds de lancering van betaalverzoeken zijn we slechts enkele fraudegevallen tegengekomen. Zo had een gebruiker zo’n acht keer hetzelfde koptelefoontje verkocht. Dan gaan er alarmbellen bij OBP af. Omdat hij zich had geïdentificeerd, is de betaling tegengehouden. Deze gebruiker komt nu nooit meer in ons systeem. Katvangers en valse rekeningnummers worden er dankzij de verificatie een voor een uitgefilterd. Maar we hadden pas ook iemand die een dure vaas verkocht, die onderweg naar het postkantoor kapot viel. Ook dat kan gebeuren.’

Wat merkt u van de versnelling van de reis die klanten maken?

‘Ten opzichte van vorig jaar hebben we 20 procent meer verkeer op onze site. Dat komt ook doordat Marktplaats zijn bezoekers vaker gepersonaliseerde aanbiedingen doet. Maar ook de transacties zelf komen sneller tot stand. Bij de dienst Gelijk Oversteken moeten kopers binnen zeven dagen laten weten dat hun pakketje is aangekomen, maar in realiteit krijgen we na betaling gemiddeld na drieënhalve dag al een seintje dat het pakket is ontvangen. Hoeveel sneller dat is weten we niet, maar we hebben reden aan te nemen dat mensen meer vertrouwen in de transactie hebben en dus sneller hun product versturen.’

Welke effecten verwacht u in de toekomst van de striktere controle van online-identiteit?

‘Onze dienst Gelijk Oversteken maakt verzending voor mensen veel aantrekkelijker. In bijna de helft van de advertenties wordt verzenden al als optie aangeboden. Het afzetgebied van verkopers en het zoekgebied van kopers – en dus onze markt – worden zo groter.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

AVG als kans in plaats van compliance

Mij valt op dat iedereen in het kader van de inwerkintreding van de AVG vooral bezig is om ‘compliant’ te worden. Bedrijven passen hun privacy statements aan en bedenken een procedure voor het opvragen of wijzigen van gegevens. Met een beetje geluk hebben ze een register opgesteld met daarin netjes een beschrijving van de gegevens, … Continued

Lees verder

Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas. Margot Markhorst, product consultant iDIN Currence – de organisatie achter iDIN en de betaalapplicatie iDEAL – verwacht de snellere inlogmethode in … Continued

Lees verder

Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels. Inderdaad, Nederland doet het goed als het gaat om de bescherming … Continued

Lees verder

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt. Volgens … Continued

Lees verder

Overheid: spreid je digitale risico’s

Vorige week was er een storing bij DigiD. De oorzaak: een DDoS-aanval, waardoor in de drukke aangifteperiode bij de Belastingdienst het inlogsysteem werd lamgelegd. Nu is dit voor velen niet kritisch: dan maar morgen de aangifte doen. Maar het gaat om het grotere geheel: we leven in een steeds verder digitaliserende samenleving, waarin burgers, overheden … Continued

Lees verder

Zorgverzekeraar ONVZ kiest voor iDIN

Zorgverzekeraar ONVZ kreeg signalen van verzekerden dat ze niet tevreden waren met de bestaande inlogmethodes. Verzekerden hadden behoefte aan een eenvoudige en gebruiksvriendelijke inlogmethode voor ‘MijnONVZ’, de beschermde webomgeving voor verzekerden. Arnoud Witsel, webmanager en internetmarketeer bij ONVZ, legt uit: ‘Op MijnONVZ geven we verzekerden inzage in hun persoonlijke verzekeringsgegevens. Om tegemoet te komen aan … Continued

Lees verder

Trendwatcher Vincent Everts: ‘Weg met vele wachtwoorden door iDIN’

Wie wil dat nou niet. Niet steeds je inloggegevens hoeven wijzigen of verschillende wachtwoorden moeten onthouden. Een mooie oplossing voor dit probleem heeft zich aangediend: iDIN is een innovatieve manier van veilig en gemakkelijk inloggen op verschillende websites zonder steeds nieuwe toegangscodes te moeten verzinnen en onthouden. Je logt namelijk bij alle websites in met … Continued

Lees verder

Hypotheekverstrekker Florius aan de slag met iDIN

Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: ‘Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op “mijnFlorius”.’ ‘Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een … Continued

Lees verder