Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas.

Margot Markhorst, product
consultant iDIN

Currence – de organisatie achter iDIN en de betaalapplicatie iDEAL – verwacht de snellere inlogmethode in april te lanceren. Consumenten kunnen dan gebruikmaken van iDIN met dezelfde inlogcode die ze gebruiken voor hun mobiele iDEALbetalingen of om in te loggen in hun mobiele bank-apps. Ook nieuw is dat iDIN te gebruiken is voor leeftijdscontrole, bijvoorbeeld bij het online aankopen van drank of bij scholierenfora met een maximumleeftijdsrestrictie.

‘Consumenten kunnen zich steeds makkelijker online identificeren. Wie gebruikmaakt van internetbankieren, hoeft van tevoren niets aan te vragen en kan direct met iDIN aan de slag. Zo kun je direct een BKR-registratie aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Door jezelf direct online te identificeren, krijg je je dienst of product sneller geleverd,’ verduidelijkt Margot Markhorst (35), product consultant bij Currence. Omdat bedrijven meer zekerheid over de identiteit van een persoon krijgen, verwacht Markhorst dat meer diensten online geleverd zullen worden.

Uitbreiding

Het aantal bedrijven en organisaties waar de inlogmethode kan worden gebruikt, neemt flink toe. Zo gaf het onlineplatform mijnverzekeringenopeenrij. nl, dat in 2018 live moet gaan, eerder al aan gebruik te gaan maken van iDIN.


Verdere actualiteiten rondom iDIN:

Uitgebreide toepassingen met iDIN

Online-identificatiedienst iDIN wordt in toenemende mate door organisaties gebruikt voor het verifiëren van de identiteit van internetgebruikers. Gebruikers kunnen iDIN niet alleen gebruiken bij de Belastingdienst. Met iDIN kunnen ze zich ook identificeren en inloggen bij verzekeraars en in de hypotheekverstrekking, telecom of studiehulp actieve dienstverleners.


‘Met iDIN niet op zoek naar inloggegevens’

Bij de papieren aangifte ontbreken de nodige rekenhulpen en wie de eigen app van de fiscus gebruikt, kan geen gegevens wijzigen, stelt de bond op zijn website. Via de website aangifte doen is wel eenvoudig en biedt de volledige functionaliteit. Sinds vorig jaar is het mogelijk om op drie manieren in te loggen op de portal van de Belastingdienst. Naast de identificatiedienst DigiD zijn dat Idensys en iDIN.

Vorig jaar adviseerde de Consumentenbond op zijn website de laatstgenoemde methode. ‘Onze voorkeur gaat uit naar iDIN’, dat consumenten niet dwingt eerst op zoek te gaan naar hun inloggegevens. De methode is gekoppeld aan de onlinebankomgeving van de consument. ‘De kans dat je je pincode (en het eventuele wachtwoord) van je bankaccount niet meer weet, is klein,’ redeneert de bond. Iedereen die via zijn bank kan internetbankieren, kan direct met iDIN aan de slag. Gebruikers hoeven niet eerst via de post een al of niet vergeten inlogcode aan te vragen.

 

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

AVG als kans in plaats van compliance

Mij valt op dat iedereen in het kader van de inwerkintreding van de AVG vooral bezig is om ‘compliant’ te worden. Bedrijven passen hun privacy statements aan en bedenken een procedure voor het opvragen of wijzigen van gegevens. Met een beetje geluk hebben ze een register opgesteld met daarin netjes een beschrijving van de gegevens, … Continued

Lees verder

Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels. Inderdaad, Nederland doet het goed als het gaat om de bescherming … Continued

Lees verder

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt. Volgens … Continued

Lees verder

‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter. Verkopers die hun net iets te goedkope merkschoenen nooit opsturen. Kopers die betalingen fingeren voor de koop van een laptop of smartphone. Nagemaakte transactieapplicaties … Continued

Lees verder

Overheid: spreid je digitale risico’s

Vorige week was er een storing bij DigiD. De oorzaak: een DDoS-aanval, waardoor in de drukke aangifteperiode bij de Belastingdienst het inlogsysteem werd lamgelegd. Nu is dit voor velen niet kritisch: dan maar morgen de aangifte doen. Maar het gaat om het grotere geheel: we leven in een steeds verder digitaliserende samenleving, waarin burgers, overheden … Continued

Lees verder

Zorgverzekeraar ONVZ kiest voor iDIN

Zorgverzekeraar ONVZ kreeg signalen van verzekerden dat ze niet tevreden waren met de bestaande inlogmethodes. Verzekerden hadden behoefte aan een eenvoudige en gebruiksvriendelijke inlogmethode voor ‘MijnONVZ’, de beschermde webomgeving voor verzekerden. Arnoud Witsel, webmanager en internetmarketeer bij ONVZ, legt uit: ‘Op MijnONVZ geven we verzekerden inzage in hun persoonlijke verzekeringsgegevens. Om tegemoet te komen aan … Continued

Lees verder

Trendwatcher Vincent Everts: ‘Weg met vele wachtwoorden door iDIN’

Wie wil dat nou niet. Niet steeds je inloggegevens hoeven wijzigen of verschillende wachtwoorden moeten onthouden. Een mooie oplossing voor dit probleem heeft zich aangediend: iDIN is een innovatieve manier van veilig en gemakkelijk inloggen op verschillende websites zonder steeds nieuwe toegangscodes te moeten verzinnen en onthouden. Je logt namelijk bij alle websites in met … Continued

Lees verder

Hypotheekverstrekker Florius aan de slag met iDIN

Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: ‘Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op “mijnFlorius”.’ ‘Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een … Continued

Lees verder