Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels.

Inderdaad, Nederland doet het goed als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens, bevestigt universitair hoofddocent Bart Custers (41) van de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden. Custers leidde in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid het onderzoek ‘De bescherming van persoonsgegevens – Acht Europese landen vergeleken’. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederland met Duitsland het enige Europese land is dat al jaren een wettelijke meldplicht datalekken heeft. Maar Nederland kan ook leren van andere landen, bijvoorbeeld hoe de toezichthouder bedrijven kan helpen met privacyregels.

DUITSLAND: BETROKKEN TOEZICHTHOUDER

In Duitsland is brede overeenstemming dat moet worden gewaakt tegen een overheid die zich als ‘Big Brother’ opstelt. Geen wonder dat persoonsgegevens er het best zijn beschermd. Nog beter dan in Nederland, aldus Custers: ‘Nederland heeft één Autoriteit Persoonsgegevens, Duitsland heeft één toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens op federaal en zestien op deelstaatniveau. Organisaties kunnen zich ook laten certificeren door toezichthouders als ze willen weten of hun beveiliging adequaat is. In Nederland bestaat dit niet; voor organisaties is het hierdoor veel lastiger om te weten of ze echt voldoen aan de wet- en regelgeving.’

ZWEDEN: TRANSPARANTE MARKT

De Zweden zijn relaxter wat de inbreuk op hun privacy betreft. Binnen Europa zijn zij het minst bezorgd dat autoriteiten en bedrijven stiekem gebruikmaken van hun persoonsgegevens: slechts 41 procent, tegenover 69 procent gemiddeld. Op sites zoals hitta.se en birthday.se staan contactgegevens en geboortedata van alle Zweden. De belastingdienst maakt alle aangiften openbaar. Het vertrouwen van de Zweden biedt allerlei geavanceerde mogelijkheden op het vlak van digitale identificatie. ‘Zweden is een volwassen markt,’ oordeelt Marco Gouw (44), verkoopdirecteur van Signicat, een bedrijf dat ervoor zorgt dat gebruikers zich op verschillende sites kunnen identificeren. In Zweden maken geboortedatum en geslacht bijvoorbeeld deel uit van het burgerservicenummer en het daarvan afgeleide BankID, een elektronische identificatie.

VERENIGD KONINKRIJK: COMMERCIE VOOROP

Waar in Nederland bescherming van persoonsgegevens als een grondrecht geldt, juicht in het Verenigd Koninkrijk de wetgever commercieel gebruik van consumentengegevens toe. Zo is het toezicht enorm servicegericht. De Information Commissioner’s Office (ICO) controleert niet alleen of de wet nageleefd wordt, maar geeft ook advies. Bedrijven kunnen er bijvoorbeeld terecht met vragen hoe ze moeten voldoen aan privacywetten.

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas. Margot Markhorst, product consultant iDIN Currence – de organisatie achter iDIN en de betaalapplicatie iDEAL – verwacht de snellere inlogmethode in … Continued

Lees verder

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt. Volgens … Continued

Lees verder

‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter. Verkopers die hun net iets te goedkope merkschoenen nooit opsturen. Kopers die betalingen fingeren voor de koop van een laptop of smartphone. Nagemaakte transactieapplicaties … Continued

Lees verder

Overheid: spreid je digitale risico’s

Vorige week was er een storing bij DigiD. De oorzaak: een DDoS-aanval, waardoor in de drukke aangifteperiode bij de Belastingdienst het inlogsysteem werd lamgelegd. Nu is dit voor velen niet kritisch: dan maar morgen de aangifte doen. Maar het gaat om het grotere geheel: we leven in een steeds verder digitaliserende samenleving, waarin burgers, overheden … Continued

Lees verder

Zorgverzekeraar ONVZ kiest voor iDIN

Zorgverzekeraar ONVZ kreeg signalen van verzekerden dat ze niet tevreden waren met de bestaande inlogmethodes. Verzekerden hadden behoefte aan een eenvoudige en gebruiksvriendelijke inlogmethode voor ‘MijnONVZ’, de beschermde webomgeving voor verzekerden. Arnoud Witsel, webmanager en internetmarketeer bij ONVZ, legt uit: ‘Op MijnONVZ geven we verzekerden inzage in hun persoonlijke verzekeringsgegevens. Om tegemoet te komen aan … Continued

Lees verder

Trendwatcher Vincent Everts: ‘Weg met vele wachtwoorden door iDIN’

Wie wil dat nou niet. Niet steeds je inloggegevens hoeven wijzigen of verschillende wachtwoorden moeten onthouden. Een mooie oplossing voor dit probleem heeft zich aangediend: iDIN is een innovatieve manier van veilig en gemakkelijk inloggen op verschillende websites zonder steeds nieuwe toegangscodes te moeten verzinnen en onthouden. Je logt namelijk bij alle websites in met … Continued

Lees verder

Hypotheekverstrekker Florius aan de slag met iDIN

Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: ‘Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op “mijnFlorius”.’ ‘Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een … Continued

Lees verder