Trendwatcher Vincent Everts: ‘Weg met vele wachtwoorden door iDIN’

Wie wil dat nou niet. Niet steeds je inloggegevens hoeven wijzigen of verschillende wachtwoorden moeten onthouden. Een mooie oplossing voor dit probleem heeft zich aangediend: iDIN is een innovatieve manier van veilig en gemakkelijk inloggen op verschillende websites zonder steeds nieuwe toegangscodes te moeten verzinnen en onthouden. Je logt namelijk bij alle websites in met de inlogmiddelen van je eigen bank.

Inloggen bij banken is veilig en vertrouwd. De Nederlandse banken hebben jarenlange ervaring met veilig online bankieren. Waarom zouden ze hun beproefde inlogmethodes niet breed beschikbaar stellen? Met iDIN kan een klant makkelijk en betrouwbaar inloggen bij andere bedrijven en/of instellingen. Die krijgen op hun beurt zekerheid over de identiteit van de inlogger, omdat deze zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

Vincent Everts, trendwatcher

iDIN en de cloudsamenleving

Trendwatcher Vincent Everts is een voorstander van iDIN. Everts – bekend van RTLZ en Radio 1 – heeft een passie voor technologische ontwikkelingen en wat deze betekenen voor bedrijven, instellingen en overheid. Everts legt uit: ‘Ik ben oprichter van Zelfsturing.it, een platform in de cloud waar mensen en bedrijven kunnen samenwerken. Juist voor die naderende cloudsamenleving hebben we een eenvoudig te verifiëren en veilige identiteit nodig. Er zijn altijd twee mogelijkheden: of de overheid neemt het initiatief of het bedrijfsleven doet dat. In Nederland zien we dat zowel de overheid als bedrijven het oppakken. Wij kennen al internetbankieren en iDEAL al om veilig te betalen. En wie weet hoe internetbankieren en iDEAL werken, kan ook direct aan de slag met iDIN om zich te identificeren of om ergens in te loggen.’ Ook ziet Everts voordelen voor bedrijven en instellingen die met iDIN gaan werken. ‘Zij doen zaken op basis van een betrouwbare identiteit van de klant, met informatie die ze makkelijk en efficiënt verkrijgen.’

Privacy gewaarborgd

Everts is enthousiast en hij legt uit waarom: ‘Van internetbankieren en iDEAL weten we dat het betrouwbaar en veilig is. Ik heb er het volste vertrouwen in dat banken zorgvuldig omgaan met mijn persoonsgegevens. Bedrijven en instellingen die gebruikmaken van iDIN hebben geen inzage in de bankgegevens van de klant. Omgekeerd krijgen de banken met iDIN ook geen toegang tot de klantgegevens bij bedrijven en instellingen. iDIN bouwt voort op de technologie en het succes van iDEAL en dat kan ik alleen maar toejuichen. Mijn ervaringen met beide iDIN pilotbedrijven waren uitstekend.’

‘Mijn-omgeving’

Volgens Everts is iDIN onder andere geschikt waar consumenten en bedrijven te maken hebben met een ‘mijn-omgeving’, waar je persoonlijk moet inloggen. Everts: “iDIN kan toegepast worden in de e-commerce en bij het verlenen van digitale diensten. Met iDIN wordt het online zakendoen een stuk veiliger.” Everts geeft als voorbeeld hoe hij nu online inlogt. Dat gebeurt vaak via zijn Facebook-, Twitter- of met zijn Google-account. ‘Ik heb veilige en minder veilige wachtwoorden. Eigenlijk zijn we nu online gevaarlijk bezig. Onze identiteit kan makkelijk gestolen worden. Inloggen met iDIN is honderd keer veiliger en het is gebruiksvriendelijk. Meestal gaan die twee niet samen, maar in dit geval is het een prima combinatie!’

iDIN is breed beschikbaar voor de meer dan 10 miljoen bankklanten die nu al gebruikmaken van internetbankieren. Bedrijven die de online dienstverlening vereenvoudigen en een makkelijk, veilig en vertrouwd alternatief bieden om in te loggen, winnen terrein. Door een contract te sluiten met ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank, Rabo eBusiness of CM kunnen bedrijven en instellingen hun klanten de mogelijkheid bieden zich online met iDIN te identificeren en in te loggen.

 

Op dit moment kan dat o.a. al bij verschillende verzekeraars, financiële dienstverleners, overheidsinstellingen, telecombedrijven, hypotheekverstrekkers, dienstverleners in elektronische ondertekening en HRM-dienstverleners (de volledige lijst staat hier). iDIN is vooral geschikt voor bedrijfstakken waarin het vaststellen van de werkelijke identiteit van de bezoeker van de website zinvol is.

Voordelen van iDIN

  • Snel en makkelijk inloggen met de vertrouwde inlogmethode van de eigen bank
  • Privacy van consumenten goed beschermd
  • Voor bedrijven zekerheid over de identiteit van de klant
  • Beproefde technologie en veiligheid
  • Makkelijk toepasbaar voor bedrijven en instellingen
  • Direct te gebruiken door miljoenen Nederlanders die gebruikmaken van internetbankieren
TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

AVG als kans in plaats van compliance

Mij valt op dat iedereen in het kader van de inwerkintreding van de AVG vooral bezig is om ‘compliant’ te worden. Bedrijven passen hun privacy statements aan en bedenken een procedure voor het opvragen of wijzigen van gegevens. Met een beetje geluk hebben ze een register opgesteld met daarin netjes een beschrijving van de gegevens, … Continued

Lees verder

Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas. Margot Markhorst, product consultant iDIN Currence – de organisatie achter iDIN en de betaalapplicatie iDEAL – verwacht de snellere inlogmethode in … Continued

Lees verder

Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels. Inderdaad, Nederland doet het goed als het gaat om de bescherming … Continued

Lees verder

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt. Volgens … Continued

Lees verder

‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter. Verkopers die hun net iets te goedkope merkschoenen nooit opsturen. Kopers die betalingen fingeren voor de koop van een laptop of smartphone. Nagemaakte transactieapplicaties … Continued

Lees verder

Overheid: spreid je digitale risico’s

Vorige week was er een storing bij DigiD. De oorzaak: een DDoS-aanval, waardoor in de drukke aangifteperiode bij de Belastingdienst het inlogsysteem werd lamgelegd. Nu is dit voor velen niet kritisch: dan maar morgen de aangifte doen. Maar het gaat om het grotere geheel: we leven in een steeds verder digitaliserende samenleving, waarin burgers, overheden … Continued

Lees verder

Zorgverzekeraar ONVZ kiest voor iDIN

Zorgverzekeraar ONVZ kreeg signalen van verzekerden dat ze niet tevreden waren met de bestaande inlogmethodes. Verzekerden hadden behoefte aan een eenvoudige en gebruiksvriendelijke inlogmethode voor ‘MijnONVZ’, de beschermde webomgeving voor verzekerden. Arnoud Witsel, webmanager en internetmarketeer bij ONVZ, legt uit: ‘Op MijnONVZ geven we verzekerden inzage in hun persoonlijke verzekeringsgegevens. Om tegemoet te komen aan … Continued

Lees verder

Hypotheekverstrekker Florius aan de slag met iDIN

Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: ‘Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op “mijnFlorius”.’ ‘Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een … Continued

Lees verder