Zorgverzekeraar ONVZ kiest voor iDIN

Zorgverzekeraar ONVZ kreeg signalen van verzekerden dat ze niet tevreden waren met de bestaande inlogmethodes. Verzekerden hadden behoefte aan een eenvoudige en gebruiksvriendelijke inlogmethode voor ‘MijnONVZ’, de beschermde webomgeving voor verzekerden.

Arnoud Witsel, webmanager en internetmarketeer bij ONVZ, legt uit: ‘Op MijnONVZ geven we verzekerden inzage in hun persoonlijke verzekeringsgegevens. Om tegemoet te komen aan hun wensen, zodat de drempel om MijnONVZ te gebruiken nog lager wordt, bieden wij nu de mogelijkheid om daar ook met iDIN in te loggen.’

Arnoud Witsel, internetmarketeer ONVZ

Makkelijk en veilig

Witsel vervolgt: ‘We hebben voor iDIN gekozen omdat het een gebruikersvriendelijke en veilige inlogmethode is. De privacy van onze verzekerden is van groot belang. Wij hebben met iDIN geen inzicht in de bankgegevens van onze verzekerden en omgekeerd hebben de banken geen inzicht in hun verzekeringsgegevens.’

Inmiddels heeft ONVZ bij een tevredenheidsonderzoek onder verzekerden gevraagd of iDIN hen bevalt. Witsel: ‘De reacties waren zeer positief. Verzekerden zijn blij met deze nieuwe, eenvoudige manier van inloggen. Iedereen is gewend om op deze manier in te loggen bij internetbankieren. Nu kan op dezelfde vertrouwde manier worden ingelogd bij ONVZ.’

Voordelen iDIN op een rij

  • Breed beschikbaar, ook voor zorgverzekeraars.
  • Geeft zekerheid over de identiteit van de klant.
  • Stelt persoonlijke gegevens van de klant veilig beschikbaar.
  • Direct te gebruiken door miljoenen consumenten,
    met de vertrouwde en veilige inlogmethode van hun eigen bank.
  • Biedt de mogelijkheid om nieuwe online diensten aan te bieden en processen te versnellen.
  • Geeft bedrijven bescherming tegen identiteitsfraude,
    mede dankzij fraudemonitoring door de banken.
  • De Consumentenbond vindt iDIN veilig, makkelijk, intuïtief en snel.

Wie iDIN als identificatiedienst op zijn website aan klanten wil aanbieden, moet een iDIN-overeenkomst afsluiten met één van de deelnemende banken of identiteitsdienstverleners. Zij kunnen meer informatie geven over de kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren.

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas. Margot Markhorst, product consultant iDIN Currence – de organisatie achter iDIN en de betaalapplicatie iDEAL – verwacht de snellere inlogmethode in … Continued

Lees verder

Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels. Inderdaad, Nederland doet het goed als het gaat om de bescherming … Continued

Lees verder

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt. Volgens … Continued

Lees verder

‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter. Verkopers die hun net iets te goedkope merkschoenen nooit opsturen. Kopers die betalingen fingeren voor de koop van een laptop of smartphone. Nagemaakte transactieapplicaties … Continued

Lees verder

Overheid: spreid je digitale risico’s

Vorige week was er een storing bij DigiD. De oorzaak: een DDoS-aanval, waardoor in de drukke aangifteperiode bij de Belastingdienst het inlogsysteem werd lamgelegd. Nu is dit voor velen niet kritisch: dan maar morgen de aangifte doen. Maar het gaat om het grotere geheel: we leven in een steeds verder digitaliserende samenleving, waarin burgers, overheden … Continued

Lees verder

Trendwatcher Vincent Everts: ‘Weg met vele wachtwoorden door iDIN’

Wie wil dat nou niet. Niet steeds je inloggegevens hoeven wijzigen of verschillende wachtwoorden moeten onthouden. Een mooie oplossing voor dit probleem heeft zich aangediend: iDIN is een innovatieve manier van veilig en gemakkelijk inloggen op verschillende websites zonder steeds nieuwe toegangscodes te moeten verzinnen en onthouden. Je logt namelijk bij alle websites in met … Continued

Lees verder

Hypotheekverstrekker Florius aan de slag met iDIN

Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: ‘Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op “mijnFlorius”.’ ‘Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een … Continued

Lees verder