De vergeten druif rukt op in Europa

Na de vergeten groenten op ons bord is het nu tijd voor de vergeten druif in het wijnglas. De tophoreca en de wijnhandel zien de zeldzame, biologische en natuurlijke wijnen snel opkomen.

Een chardonnay of een sauvignon blanc? Het is de standaardvraag van elke ober wanneer we op een zonnig terras een witte wijn bestellen. Al jaren domineren deze bekende druivensoorten — net als merlot en cabernet sauvignon bij de rode wijnen — het wittewijnlandschap. Het commerciële succes is zo groot, dat wijnboeren de afgelopen jaren massaal chardonnay of sauvignon blanc hebben aangeplant.

De klassieke Bordeaux wordt onbetaalbaar nu Russen en Chinezen massaal inkopen en de prijs opdrijven’ – Maurice Griep

‘Nog altijd is de chardonnay ongekend populair. Maar een nieuwe generatie wijnbouwers herontdekt de lokale druifsoort,’ vertelt Maurice Griep (38), maître-sommelier van sterrenrestaurant Het Roode Koper in Ermelo. ‘Dat is goed nieuws; uiteindelijk gedijen de oorspronkelijke druivenrassen het best op lokale bodem. Dat proef je terug in de wijn.’

Volgens Griep wint de inheemse druif aan populariteit in Noord-Spanje, Portugal, Italië en op Corsica. Niet zelden levert dat mooie verhalen op. Zo werd lange tijd gedacht dat de Corsicaanse bianco gentile was uitgestorven. Tot deze druivensoort op een verwaarloosd stuk grond in de bergen werd ontdekt. Het materiaal werd behoedzaam meegenomen en met liefde geteeld. Nu beslaat de bianco gentile enkele hectaren en brengt mooie wijnen voort. Bij Het Roode Koper, dat in 2015 een Michelin-ster kreeg, staat de gelijknamige wijn Bianco Gentile uit 2015 van Domaine Antoine-Marie Arena sinds kort op de wijnkaart. ‘Steeds meer mensen staan er voor open,’ zegt Griep.

inzet-1

De herontdekking van de ‘vergeten’ druif wordt ook gesignaleerd door Jacco Oosterhof (36), eigenaar van webwinkel Wijnvoordeel.nl. ‘Vooral gevorderde wijndrinkers willen wel eens iets anders. Bovendien zijn mensen gevoelig voor een mooi verhaal.’ Via Wijnvoordeel.nl kunnen zo’n 650 wijnen worden besteld. Het bedrijf startte in 1999 en was de eerste online wijnwinkel. Zeventien jaar later worden vanuit het Friese Gorredijk jaarlijks miljoenen flessen wijn bezorgd in heel Nederland. In de jaarlijkse top-100 van e-tailers van webvakmedium Twinkle prijkte het bedrijf vorig jaar op positie 48. Recent ontving Wijnvoordeel voor de tweede maal de prijs voor de Beste Webwinkel van Nederland in de categorie Eten & Drinken. Het bedrijf verkoopt ook in België en Duitsland via weinvorteil.de, wijnvoordeel.be en bourseduvin.be.

Franse of Italiaanse wijn roept eerder een gevoel van authenticiteit op dan wijn uit Chili of Australië’ – Jacco Oosterhof

Het succes zit hem in de voordelige beprijzing en de snelle bezorging. Oosterhof: ‘Onze bedrijfsvoering is efficiënt. Er gaat geen geld naar fysieke winkels of vertegenwoordigers.’ Oosterhof is mede-eigenaar van de firma, waar ook investeringsmaatschappij Gilde Equity Management eind 2015 een belang in nam. Gilde kocht de website als onderdeel van de snel groeiende consumentenactiviteiten van groothandel Baarsma Wine Group. ‘We hebben niet de goedkoopste wijnen, maar wel bijzondere wijnen tegen een scherpe prijs.’

inzet-2

Beide wijnkenners merken dat de klassieke wijnlanden — Frankrijk, Italië en Spanje — weer terrein winnen op de ‘nieuwe wereld’ — Australië, Zuid-Afrika en Amerika. ‘De nieuwe wijnlanden hebben het een paar jaar heel goed gedaan, maar zakken nu langzaam weg,’ zegt Oosterhof. ‘De consument heeft graag een gevoel bij een wijnhuis. Een Franse of Italiaanse wijn roept eerder een gevoel van authenticiteit op dan een wijn uit Chili of Australië. Want iedereen is weleens in de Loire- of Chianti-streek geweest.’ Ook uit milieuoverwegingen zouden wijnen van overzee minder in trek kunnen zijn, denkt Oosterhof.

Alternatief voor klassiekers

Bij Het Roode Koper is de wijnkelder overwegend gevuld met Europese wijnen. Sommelier Griep beveelt gasten steeds vaker een Duitse wijn aan. ‘Vooral de spätburgunder-druif uit het Ahr-gebied, ter hoogte van de Franse Bourgogne, geeft mooie rode wijnen. Ze vormen een goed alternatief voor de klassieke Bordeaux en Bourgognes. Die worden onbetaalbaar nu Russen, Japanners en Chinezen massaal inkopen en zo de prijs opdrijven.’

inzet-3

Om een idee te krijgen: voor een Bordeaux uit 2005 moet de gast zo’n 300 euro neerleggen, voor een fles uit 2000 gaat de prijs zelfs richting 1.000 euro. ‘Toch zal de Bordeaux-wijn niet van de kaart verdwijnen. Er zijn altijd gasten die die prijs willen betalen.’ Regelmatig ziet Griep gasten wijnetiketten scannen met hun mobiele telefoon. ‘Met applicaties als Vivino kunnen ze zien waar ze de wijn kunnen kopen en hoeveel die in de winkel moet kosten.’ Griep heeft daar geen moeite mee — dat maakt het aanbod in zijn ogen alleen maar transparanter.

Hoofdpijnwijn

Niet alleen van de groenten op ons bord, ook van onze wijn willen we tegenwoordig weten hoe die wordt geproduceerd. ‘Foodies weten al langer dat je van niet-natuurlijke wijn hoofdpijn krijgt omdat er vaak zwavel of sulfiet in zit. ‘Wijn is geen samenraapsel van slechte druiven, waarvan met zoet- en smaakstoffen iets drinkbaars wordt gemaakt. Langzaam sijpelt dat besef door tot de rest van de consumenten en in de horeca,’ zegt Albert te Voortwis (35), eigenaar van online wijnhandel Rank uit Baambrugge. Met zijn vrouw Jantiene importeert de ondernemer wat hij noemt ‘schone wijnen’ en levert die aan zowel horeca als consument.

inzet-4

Het assortiment van Rankwijn.nl telt inmiddels zo’n honderd wijnen van een dertigtal Europese wijnboeren. De wijnen zijn niet noodzakelijkerwijs biologisch gecertificeerd. ‘Zo’n certificaat is geen garantie dat een boer op een zuivere manier wijn produceert. De wijnboer hoeft alleen maar aan een checklist te voldoen, hij kan er op de niet benoemde punten een potje van maken. En een biocertificaat kost veel geld. Daarom produceren kleine wijnboeren vaak zonder keurmerk maar wél op een zuivere manier.’

Zuivere wijn produceren betekent volgens Te Voortwis dat boeren druiven telen zonder chemicaliën. ‘Ook worden de druiven met de hand geplukt. Zo wordt voorkomen dat rotte druiven, insecten of slakjes mee worden geperst. Een natuurlijke wijnboer gaat verantwoord met zijn grond om. Die pleegt geen roofbouw.’

De nieuwe norm

De verkoop van biologische en natuurlijke wijnen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. ‘Alle goede restaurants serveren nu biologische wijnen,’ zegt Te Voortwis. Voor hem staat vast dat biologische wijnbouw de nieuwe norm zal worden. ‘Biologische wijnen zijn het stoffige imago kwijtgeraakt. En belangrijker nog: de wijnen zijn sinds een jaar of zeven van uitstekende kwaliteit en worden rendabel verbouwd.’

Ook Oosterhof van Wijnvoordeel.nl ziet het aandeel biologische en natuurlijke wijnen stijgen. ‘Tien jaar geleden had ik zo’n tien biologische wijnen in het assortiment. Tegenwoordig zijn het er bijna veertig, waarvan ook een deel biologisch-dynamisch wordt geproduceerd. Dat betekent dat een wijnboer volledig in harmonie met de natuur wijn verbouwt en bijvoorbeeld rekening houdt met de stand van de sterren. Zo worden druiven ’s nachts geplukt.’ Hij wil wel de aanwezigheid van sulfiet in wijn nuanceren. ‘Sulfiet zit van nature ook in wijn, ik vind uitspraken daarover vaak wat overdreven.’

Zomerhit

De eigenaar van Wijnvoordeel.nl verwacht dat houtgerijpte Italiaanse en Spaanse wijnen het goed zullen doen. Hij voorspelt ook dat we deze zomer meer mousserende wijn zullen drinken. ‘Doordat de bubbeltax — de extra accijns op mousserende wijnen – dit jaar is geschrapt, zijn deze wijnen aantrekkelijker geprijsd. Vooral Cava, de bubbelwijn uit Noord-Spanje, wordt betaalbaarder. Dat wordt daarom dé zomerhit.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Uit en toch thuis

Logeren in een hotel was nog nooit zo leuk. Hoteliers bieden hun gasten steeds meer beleving en creëren het ultieme thuisgevoel. Slapen is bijzaak geworden. ‘De reiziger van nu kiest een hotel dat bij zijn lifestyle past.’ Loop op een doordeweekse dag eens hotel The Hoxton aan de Amsterdamse Herengracht binnen. Het restaurant is een … Continued

Lees verder

Moeders 2.0 in de reclame

Bedrijven die moeders willen bereiken, doen er volgens marketeers goed aan vrouwen in meerdere rollen aan te spreken. Van de huisvrouw tot de moeder die een wereldreis maakt met haar man en kinderen. ‘Ego en gezin vloeien steeds meer samen.’ Voor de bloemenindustrie, parfummerken en chocoladeproducenten — traditiegetrouw de leveranciers van klassieke moederdagcadeaus — is … Continued

Lees verder